Het beste tijdstip om berichten te publiceren op sociale media


Ik merkte dat naargelang het tijdstip dat ik publiceerde op sociale media ik meer of minder reacties kreeg. Dus ging ik op onderzoek. Want als ex-ambtenaar heb ik nog altijd het motto minimale input, maximale output. Het was niet altijd belangrijk wat ik postte, maar vooral wanneer ik iets poste. Merkwaardig. Dus vond ik meer uitleg op het internet (where else?) bij Sproutsocial en Blog2social die het ideale tijdstip om te publiceren hadden bekeken. Alleen is wel de vraag of dit ook van toepassing is op jouw doelgroep. Niet elke doelgroep volgt het normale stramien. 

1. Kijk naar je eigen statistieken van jouw sociale media

Zowel Facebook als Instagram bieden de mogelijkheid om eigen statistieken te bekijken wanneer je het meeste bereik hebt.  De uitleg over hoe de statistieken werken bij Facebook bekijk je via deze link. De informatiepagina over de statistieken van Instagram vind je via deze link. Ook Twitter heeft Twitter Analytics om een beeld te geven wanneer je berichten het meest bekeken worden. Pinterest heeft een lange weg afgelegd wat hun statistieken betreft, consulteer hun hulppagina om er meer over te weten. Op LinkedIn kan je jouw bereik maar tot 2 maand terug bekijken, maar de conclusies uit je post, moet je zelf nemen. 


2. Welke tijdstippen om te posten op sociale media zijn de beste volgens onderzoek?

Je zou denken dat het beste tijdstippen om te posten op alle sociale media gelijk is. Helaas zit de wereld niet zo gemakkelijk en praktisch in elkaar. Sociale media verschillen immers qua gebruikers, hoe zij het sociale mediaplatform gebruiken en in doel. Terwijl instagram meer visueel is, net als Pinterest, neigen Facebook, Twitter en LinkedIn meer naar textuele inhoud. Dus is er een verschil in het ideale tijdstip om te posten op Facebook, Instagram, Pinterest, Twitter of LinkedIn. 

Bovendien werken alle sociale media platformen met algoritmes die bepalen wat je ziet. Als je niet constant op sociale media zit (zoals ik), dan mis je gewoonweg automatisch een aantal berichten van mensen die je volgt. Want posts verdwijnen ook van de tijdlijn die jou wordt aangeboden door de sociale media. Gevolg: je krijgt sommige berichten nooit onder de ogen. Dat heeft alles te maken met het tijdstip waarop de post is geplaatst. Dus kom ik tot de vraag waar jij wellicht ook mee worstelt: op welke tijdstippen en dagen heb ik het grootste bereik op sociale media en kan ik op de meeste interactie rekenen?

Dit zijn de resultaten van het onderzoek van Sproutsocial en Blog2social:

Wat is de beste tijd om te publiceren op Facebook?

  • Tussen 13 en 16 u en tussen 18 en 22 u. Je zit toch zelf ook 's avonds veel op Facebook, niet?
  • Het meeste bereik heb je tussen 15 en 16 u.
  • B2B is het bereik het grootst op donderdag en vrijdag tussen 13 en 16 u.
  • B2C kies je best voor het weekend tussen 13 en 16 u.
  • Op maandag en woensdag heeft Facebook een laag bereik, volgens Sproutsocial ligt bij hun onderzoek het bereik echter het grootst op woensdag.

Je kijkt dus best nog eens naar je eigen statistieken van jouw doelgroep om te oordelen op welk tijdstip je best iets publiceert op Facebook.

Wat is de beste tijd om te publiceren op Instagram?

  • De meeste mensen zijn actief tussen 11 en 13 u en tussen 19 en 21 u.
  • Woensdag is de beste dag, daarna maandag en donderdag.
  • Zondag is de zwakste dag, maar ook zaterdag is niet zo spectaculair.

Wat is de beste tijd om te posten op LinkedIn?

  • Tussen 7 en 10 u en tussen 17 en 18 u is ideaal.
  • Vooral van dinsdag tot en met donderdag heb je het grootste bereik.
  • Niet in het weekend of buiten kantooruren.

Wat is de beste tijd om te posten op Twitter?

  • Vooral tussen 12 en 13 u, maar ook tussen 8 en 10 u en 17 en 18 u.
  • Niet buiten werkuren en in het weekend, maar dat is volgens mij relatief: als er nieuws is, trending topics zijn, dan geeft het geen zin om te wachten tot de maandagmorgen. Wie de actualiteit volgt (of veel bekeken televisieprogramma's), houdt zich niet aan deze uren.
  • Vooral tijdens weekdagen.

Wat is de beste tijd om te posten op Pinterest?

  • Buiten de werktijden: na 17 u.
  • Het meeste bereik in het weekend, vooral tussen 12 en 14 u.
  • Werkdagen voor 17 u zijn te mijden.

3. Hoe weet ik wat voor mij het beste tijdstip is om te posten op sociale media?

Bovenstaande tijdstippen geven een idee, maar zijn niet zaligmakend. Het kan zijn dat het ideale tijdstip voor jouw doelgroep anders is (bijvoorbeeld als je een blog hebt over weekendwerkers). Of misschien is het soms juist een goed idee om iets te publiceren als iemand anders dat niet doet. Dan valt jouw bericht beter op. Maar hoe pak je het nu aan om voor jou het beste tijdstip te vinden?

1. Schrijf de ideale tijdstippen zoals hierboven vermeld op voor de sociale media die jij gebruikt.

2. Plan voor één maand jouw berichten op een kalender volgens het ideale tijdstip van jouw sociale media

3. Monitor het bereik van jouw berichten met de statistieken en analyses van elk sociale media. Doe dit na 1 maand, na 3 maanden en na 6 maanden.

4. Tussentijds kan je bijsturen volgens de analyse die je hebt kunnen maken van jouw publiek.

5. Pas jouw sociale mediakalender na 6 maanden aan met de tijdstippen die volgens jouw doelgroep ideaal zijn. 

4. Focus je op 1 of 2 sociale mediakanalen

Veel zelfstandigen of ondernemers denken dat ze op alle sociale mediakanalen moeten vertegenwoordigd zijn. Maar dat is onmogelijk of je moet over veel tijd en personeel beschikken. Voor eenmanszaken is dat totaal onmogelijk. Dus doe je er beter aan door je slechts te focussen op 1 of 2 sociale mediakanalen. Eens je gekozen hebt, probeer dan consequent iets te posten.

Volgens de hierboven vermelden onderzoeken bestaat er een ideale frequentie om iets te posten en dat is de volgende: 

  • Facebook: 1 tot 3 berichten op een dag;
  • Instagram: 1 tot 2 berichten op een dag;
  • Twitter: 10 tot 20 berichten op een dag;
  • LinkedIn: 1 bericht op een dag.
  • Pinterest: 10 tot 30 berichten op een dag. 

Dit lijkt allemaal nogal veel, maar dit zijn slechts richtingwijzers: je hoeft niet dagelijks te posten als dat niet past. Kies gewoon een frequentie die jij kan volhouden. Vergeet ook niet dat kwaliteit veel belangrijker is dan kwantiteit. 

5. Gebruik een contentplanner

Om orde en rust in je hoofd te creëren, kan je gebruik maken van een contentplanner. Een contentplanner is een overzicht wat je wanneer post en wie hiervoor verantwoordelijk is (handig als je met meerdere mensen aan je sociale media werkt). Je kan er ook noteren waarover je post. Bovendien kan je met een contentplanner ook inspelen op de actualiteit door de themadagen in het oog te houden, zoals Halloween, Secretaressedag, Moederdag, enzovoort. Maar weet je wat? Ik ben in een goede bui, dus mag je gebruik maken van de contentplanner die ik zelf gebruik. Het is een gratis Googlesheet. Kopieer deze bij jou en maak zo er je eigen contentplanner van. Je kan mijn contentplanner hier downloaden.

Conclusie over het beste tijdstip om te publiceren op sociale media:

Wil je succesvol zijn op sociale media, dan zal je moeten analyseren, opvolgen en plannen. Gebruik een sociale mediakalender, maar focus je maar op 1 of 2 kanalen. Gebruik hiervoor een contentplanner

Woorden zijn belangrijk

Workshop:

Ontdek de geheime verkoopcode: hoe onweerstaanbare titels maken die klanten onbewust verleiden

Wil je jouw websitebezoekers verleiden met onweerstaanbare titels? Wil je een antwoord op je vragen die je hebt over je website? Een cursus die meegroeit met de antwoorden op de vragen die jij je stelt. Ontdek de geheime verkoopcode.

Reserveer nu al je plaats met een eenmalige introductiekorting van 40% voor mijn cursus 'Onweerstaanbare titels die verleiden''?

>