Het is een vraag die veel ondernemers hebben: wat kost het als ik een copywriter met kennis van SEO zou inschakelen?
Voordat ik een tipje van de sluier ligt over mijn tarieven, is het nodig dat ik je eerst uitleg geef over de soorten tarieven voor copywriters die worden gebruikt.
Welke tarieven voor SEO-gerichte copywriters bestaan er?
Als je op het internet rondsurft, zal je zien dat er verschillende prijzen voor copywriting gehanteerd worden. Je vindt uurprijzen, prijzen per woord of projectprijzen. Je raakt er als ondernemer niet wijs uit.
De vraag is wat je nu het beste vraagt aan een copywriter. Het is belangrijk dat je je hier in verdiept want het kan veel verschil uitmaken voor je portemonnee en de kwaliteit van de tekst die je krijgt. Wat is het beste soort tarief om te hanteren voor copywriting?
Je hebt dus drie groepen tarieven: uurtarief, woordtarief en een tarief per project of tekst. Ik zal één per één uitleggen wat de voordelen en de nadelen zijn.
Wat is een uurtarief of prijs per uur voor een copywriter?
Veel copywriters vermelden een uurprijs. De prijzen lopen heel erg uit elkaar: soms is het 25 euro per uur, 50 euro per uur of 100 euro per uur. Maar wat wil dat zeggen?
- Heeft de copywriter van 25 euro per uur evenveel kennis als de copywriter van 100 euro per uur?
- Is de ene copywriter een starter of iemand met een bijberoep en de andere iemand met copywriting als hoofdberoep?
- Gebruiken ze dezelfde copywritingtools?
- Heeft de ene copywriter een opleiding gehad en de andere copywriter niet?
- Kennen ze allebei iets van SEO zodat je website goed gevonden wordt?
- Doen ze beiden eerst een SEO-analyse van je website?
- Volgen ze nadat de tekst gepubliceerd is hoe deze tekst presteert in de zoekmachines?
Maar als je een antwoord hebt op deze vragen, dan ben je er nog niet als opdrachtgever, want: hoeveel uur schrijft een copywriter gemiddeld over een tekst van 1.000 woorden?
Dat kan enorm verschillen.
Zo kan je een copywriter inhuren voor 25 euro per uur die een hele dag schrijft aan een tekst van 1.000 woorden, dat komt dan op bijv. 8 x 25 euro of 200 euro, terwijl een copywriter met een uurtarief van 75 euro, er bijvoorbeeld maar anderhalf uur over doet, wat dus neerkomt op 150 euro. De tweede is dan goedkoper. En de tekst is misschien ook meer SEO-gericht dan de tekst van de tragere copywriter...
Rekent de copywriter enkel het schrijven van de tekst zelf aan of ook de opzoekingen op het internet, een SEO-onderzoek, enzovoort... Waarvoor wordt het uurtarief gehanteerd. Als je kiest voor een uurtarief maak je daar best goede afspraken over.
Het hangt er ook vanaf welke soort tekst je vraagt: een complexe tekst of juridische tekst zal meer tijd vragen dan een gewone tekst. Dus kom je aan meer uren.
Een afspraak om gewoon een uurtarief te hanteren raad ik dus niet aan.
Wat is een woordtarief of prijs per woord voor een copywriter?
Dit is een duidelijke manier voor de opdrachtgever. Een opdrachtgever weet met dit tarief beter wat hij zal moeten betalen. Als je een tekst van 500 woorden wilt, dan weet je wat het je zal kosten.
Maar ook hier verschillen de tarieven: ik heb al tarieven gezien van 0,02 € per woord (eerlijk gezegd: dit valt onder de noemer slavenarbeid), 0,10 tot 0,40 € per woord. De gemiddelde prijs is 0,15 € per woord. Dus stel 0,10 € per woord x 500 woorden, is 50 euro. Uit een onderzoek van Frankwatching uit 2020 blijkt dat de gemiddelde prijs 69.39 euro is.
Maar ben je zeker dat je copywriter er niet snel een paar woorden bij duwt om een hoger bedrag te kunnen aanrekenen?
Wat als je onderwerp in werkelijkheid meer woorden vraagt om alles duidelijk te maken voor de websitebezoeker?
Deze prijszetting houdt ook geen rekening met opzoekingswerk SEO, andere research, de complexiteit van de tekst, enzovoort… Wat mag je daarvan verwachten als opdrachtgever?
Hoeveel correctierondes zijn er in de prijs inbegrijpen? Je kan duurder uitkomen als er meerdere correctierondes nodig zijn.
Deze manier van tarifering per woord voor copywriting heeft mijn voorkeur niet.
Goudweegster, Jan van der Bruggen, naar David Teniers (II), 1659 - 1740
bron: Rijksmuseum Amsterdam
Wat is de prijs per project of tekst?
Het meest logische is een vast tarief per project waarin alles inbegrepen is wat de opdrachtgever wilt: voorafgaande briefings, SEO-onderzoek, teksten schrijven, correctierondes, opvolging.
Dit geeft duidelijkheid aan een opdrachtgever wat hij mag verwachten.
De prijs is dan bijvoorbeeld voor een tekst tussen 500-600 woorden. Dat betekent zijn het er 500, 600 of zelfs meer: je betaalt als opdrachtgever dezelfde prijs.
Waarom neem ik niet een goedkope copywriter?
De meeste ondernemingen zoeken gewoon een goedkope copywriter zodat hun website gevuld raakt met teksten.
Dan krijg je teksten op websites zoals overal op het internet.
Teksten die vaak geen rekening houden met SEO, die niet opgevolgd worden, enz...
De rest doet het, dus wij ook. Mensen blijven altijd kuddedieren.
Maar de vraag is gewoon wat wil jij?
Wil je dat jouw website gewoon in de kudde websites van het internet blijft?
Of wil je resultaten?
Want vergeet niet:
Je kan altijd eens vrijblijvend contact nemen voor een videogesprek om meer uitleg te vragen over je bezorgdheden, tarieven en hoe ik werk. Want ik kan misschien meer voor je doen dan je denkt.
O ja, ik ben echt gewoon een mak schaapje :-), geen wolf in schapenvacht.