SEO Copywriting Blogschrijver

Hoe je teksten of copywriting verbeteren met de zeven hoofdzonden


Het bloed kruipt soms waar het niet gaan kan 

Zelfs bij copywriting en bloggen. Een uitdrukking die betekent dat iemand kan proberen zijn ware aarde te verbergen, maar dat uiteindelijk toch zal blijken hoe hij is. Of een oude liefde of voorkeur gaat nooit helemaal weg. 

Ik was dan ook onderhevig aan een onweerstaanbare drang om een blogbericht te schrijven over het verband tussen de 7 hoofdzonden, teksten en copywriting. Voor wie het nog niet wist, dit onderwerp was het hoofdthema voor seriemoorden die ik liet gebeuren in mijn thriller Niets is wat het lijkt. Het witte dorp. Dante had waarschijnlijk nooit gedacht dat zijn boek De goddelijke komedie waarin hij de 7 hoofdzonden vermeldt, ooit inspiratie zou bieden voor beter bloggen en copywriting op het internet.

zeven hoofdzonden en copywriting

De zeven hoofdzonden - J. Bosch - Prado Madrid

Wat zijn de 7 hoofdzonden?

Sommigen kennen ze wellicht nog uit de film Se7en, maar voor de duidelijkheid som ik ze hier nog eens op (alhoewel je ook altijd nog mijn thriller kan kopen via deze link voor meer uitleg over de zeven hoofdzonde):

  • Superbia: hoogmoed, hovaardigheid, ijdelheid
  • Avaritia: hebzucht, gierigheid
  • Luxuria: onkuisheid, lust en wellust
  • Invidia: nijd, jaloezie en afgunst
  • Gula: gulzigheid en vraatzucht
  • Ira: woede, toorn, wraak en gramschap
  • Acedia: gemakzucht, traagheid, luiheid en vadsigheid

Deze 7 hoofdzonden zijn eigenlijk een gevolg van de 5 menselijke basisbehoeften. Ja, je leest het goed: wij mensen hebben maar 5 basisbehoeften. Al de rest is overbodig. Wat zijn die 5 basisbehoeften nu?

 

Wat zijn onze 5 basisbehoeften en wat is het verband met Hades?

Mythologie is één van mijn grote interessevelden en laat Hades, de god van de onderwereld nu eens iets te maken te hebben met onze basisbehoeften. Onze basisbehoeften vormen onze motivatie in het leven. Dus heb je kennis hiervan nodig als je aan copwyriting wilt doen voor je blog of website. Ik heb drie manieren teruggevonden waarop ze beschreven zijn (driemaal is scheepsrecht).

1. De piramide van Maslow


Onze basisbehoeften die ons motiveren vind je in de piramide van Maslow, want hij heeft er voor het eerst over geschreven:

  • Fysieke behoeften: hieronder vallen onder meer behoefte aan slaap, voedsel, drinken, seks en andere lichamelijke zaken zoals sport en comfort
  • Veiligheid en zekerheid: huisvesting, werk en relaties. 
  • Sociaal contact: behoefte aan vriendschap, liefde en positief-sociale relaties. 
  • Waardering, erkenning en zelfrespect: dit gaat over de status in sociaal verband.
  • Zelfverwezenlijking: de behoefte om zijn persoonlijkheid en zijn mentale groeimogelijkheden te ontwikkelen en te waarderen. 

    Bron: Hubspot, Gedragvandeconsument.nl
piramide van Maslow -  bron: Wikipedia

Piramide van Maslow

De piramide van Maslow gaf elke basisbehoeften een stijgende belangrijkheid (zelfverwezenlijking is het minst belangrijk, fysieke behoeften zijn het belangrijkste). Zo kan je maar waardering krijgen als voldaan is aan de onderliggende behoeftes: erkenning, veiligheid en fysieke behoeften.  In realiteit is dat eigenlijk niet zo. Voor sommigen mensen is bijv. waardering belangrijker dan zelfverwezenlijking. Of is veiligheid minder belangrijk dan erkenning.


2. De MARK-formule

Mark van Bogaert verwijst naar deze basisbehoeften in zijn boek Met woorden verleiden  als de MARK-formule. MARK is de god van het ja-zeggen  (deze zin komt letterlijk uit zijn boek: zou de auteur het over zichzelf hebben?) en is ook een betaalmiddel, dus succes verzekerd. 

  • Materiële behoeften: onderdak, voeding, drinken, ademen, kleren, seks. Hiermee wordt onze overlevingsdrang bedoeld.
  • Affectieals je materiële behoeften vervuld zijn, dan wil je vooral affectie. Een knuffel. In coronatijden met je knuffelcontact natuurlijk.
  • Relaties: zich ergens thuis voelen, samenhoren, familie, relaties, vrienden. Deze behoefte gaat over geliefd willen zijn en bij een groep horen;
  • Kennis: we willen de buitenwereld kennen en begrijpen.

Bron: VAN BOGAERT, M., Met woorden verleiden.

3. Hades

In zijn boek  On the art of copywriting beschrijft Herschell Gordon Lewis onze basismotieven met een verwijzing naar de oude god Hades, de god van de onderwereld, die gelukkig ook over de rijkdommen en fortuinen beslist (bron: blog Joseph Bushnell):

  • Hebzucht:  wij mensen willen enkel maar hebben, hebben, hebben. Winst, voordeel, besparen, alles om veel geld te bezitten.
  • Angst: veel ondernemingen jagen ons angst aan zodat we toch zouden kopen.
  • Druk:  sociale druk van onze omgeving of zelfs onbekenden, je lijdt er soms wellicht ook onder.
  • Exclusiviteit: wees eens eerlijk, eigenlijk wil je toch iets dat juist iets anders is dan bij je buren?
  • Schuld: door in te spelen op schuldgevoel, kopen we of doneren we. 
Hades

Hades en Cerberus  in Heraklion Archaeological Museum- Bron: Wikipedia

Samen vormt dit HADES of de Griekse god van de onderwereld. Deze behoeften gaan dus over onze duistere kant.

Wil je meer uitleg over copywriting met de 7 hoofdzonden?

Schrijf je in op de nieuwsbrief, je krijgt 7 dagen een mail met telkens een infographic. Zodat jouw copywriting onweerstaanbaar wordt.

Hoe kunnen de 7 hoofdzonden nu jouw bloggen of jouw  copywriting verbeteren?

Nu je weet wat onze basisbehoeften zijn, zal je ook beter begrijpen welke hoofdzonden ons triggeren. Deze hoofdzonden kan je gebruiken om jouw lezers en de bezoekers van je website aan te spreken. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik de inspiratie hoe je jouw bezoekers kan triggeren hebt gevonden bij Adespresso in een blogbericht over the wheel of copy, maar ik heb alles aangepast aan de zeven hoofdzonden.  

copywriting volgens 7 hoofdzonden blogschrijver


1. Superbia of hoogmoed

Door in te spelen op de hoofdzonde hoogmoed of ijdelheid (we zijn allemaal wel een beetje ijdel, niet?), kan je jouw websitebezoekers aanzetten om in te schrijven op een nieuwsbrief, een e-book te downloaden of een product te kopen).

Iedereen wil namelijk graag iets exclusiefs ervaren of in zijn bezit hebben. Zo wordt onze ijdelheid en hoogmoed aangesproken. Dit zijn woorden om te gebruiken in jouw copywriting of bloggen.

Dus overtuig je je websitebezoekers door de volgende woorden te verwerken in jouw webteksten: exclusief, geheim, code, premium, verboden, openbaring, nooit, speciaal, uitmuntend, ultiem, beperkt, dé waarheid over...

Zeg nu zelf, het streelt toch je ijdelheid als je kan vertellen dat je een speciaal, ultiem, geheim product hebt gekocht?


2. Avaritia of hebzucht

Wees eerlijk: je wilt geld verdienen. Het liefst zoveel mogelijk. Daar is niets mis mee. Door hier op in te spelen, kan je jouw klanten ertoe bewegen om geld uit te geven omdat ze denken dat ze hiermee nog meer geld kunnen verdienen.

Stimuleer de hebzucht van jouw websitebezoekers door in je copywriting of bloggen de volgende woorden te gebruiken:winnen, gemakkelijk, goedkoop, korting, voordeel, betaalbaar, gunstig, geld, sparen, extra, bonus, discount, simpel, verleidelijk.

Haal dus de meest geldzuchtige blogger of copywriter in jezelf naar boven om in te spelen op de hebzucht van jouw (potentiële) klanten.


3. Luxuria of wellust

Wat heeft deze hoofdzonde te maken met bloggen of copywriting, hoor ik jullie denken. Veel. Want wellust gaat vooral ook over relaties. Relaties ten opzichte van anderen en de waarden die we hierbij hanteren. We willen allemaal dat er voor ons gezorgd wordt, dat we geknuffeld worden en iemand ons liefheeft. Als copywriter of blogger spreek je deze waarden aan bij jouw klanten of websitebezoekers: de dingen waar zij warm van worden.

De woorden kinderen, gezondheid, liefde, familie, hemels, dromen, hulp zijn woorden die onze lust voor goede relaties triggeren.

 

4. Invidia of jaloersheid

Keeping up appearances. Eén van mijn favoriete televisiereeksen uit de jaren negentig. Een Britse sitom over de schone schijn willen ophouden. Jaloersheid op anderen is een hoofdzonde die af en toe bij jou ook wellicht eens je gedachten doorkruist. Nee, ben je zeker?

Je kan inspelen op deze primitieve drijfveer jaloersheid van jouw bloglezers of klanten door hen iets nieuws aan te bieden. Iets nieuws waarmee ze hun collega’s, buren, vrienden, familie of vreemden kunnen jaloers maken. Want dat geeft vaak een goed gevoel. Iedereen wil zich goed voelen. Zeker als je kan zeggen dat jij iets hebt wat anderen niet bezitten. 

Moraal van het verhaal: positioneer jezelf in de markt als de enige die iets aanbiedt, als een website waarop informatie of producten te vinden zijn die de concurrentie niet kan bieden.

Woorden om dit te bereiken zijn: ontdekken, ultiem, verbazingwekkend, leer, verrassend, opmerkelijk, sensationeel, de eerste, doorbrekend, opmerkelijk, doorbraak.


5. Gula of gulzigheid

Mensen zijn gulzig. Vooral gulzig naar zekerheid, geruststelling, veiligheid. Gebruik geruststelling zodat de tegenwerpingen van jouw potentiële klanten om met jou in zee te gaan verdwijnen.

Woorden hiervoor zijn: vertrouwen, vergelijk, garantie, annuleren, winnen, resultaten, getest, krachtig, veilig, levenslang, verbeterd, gegarandeerd, bestseller, altijd, verzekerd, kennis, zeker.


6. Ira of woede

Woede of pijn. Want woede is eigenlijk pijn die je voelt om iets wat gebeurd is. Gebruik pijn om jouw publiek eraan te herinneren wat er op het spel staat als zij geen actie ondernemen. Of herinner jouw potentiële klanten aan hun ontevredenheid die ontstaan is door hun problemen of situatie.

Woorden om dit bereiken zijn: uitdaging, vernedering, fouten, bang, angst, paniek, alleen, schuldig, haat, risico, mislukking, zorgen, dom, dwaas, stress, afschrikwekkend, schok.


7. Acedia of traagheid

Als je te traag of te lui bent, kan je kansen missen. We zijn bang om kansen te missen. Stel je voor dat je een aanbieding dat je leven zou kunnen veranderen, zou gemist hebben. Daarom kan je jouw publiek overtuigen om op jouw aanbieding in te gaan omdat deze beperkt is in de tijd.

Woorden die aanzetten tot een snelle beslissing: snel, haast, dringend, beperkt geldig, vandaag, alleen, resultaten, nieuw, nu, direct.

Conclusie:

We kennen allemaal onze zwakheden, onze hoofdzonden. Maak hiervoor gebruik van je verbeelding. Kruip in het meest duistere deel van je brein. Speel in op de zwakheden of de hoofdzonden om mensen aan jou te binden, te overtuigen jou te volgen of bij jou te kopen. Of om het in symbooltaal te zeggen: ga in het duister (hoofdzonden) om het licht (verkoop, naambekendheid) te bereiken.

Alhoewel, dit vertrekt misschien van een iets te negatief beeld van de mens. Vergeet ook niet om jouw klanten gewoon iets te bieden waardoor ze kunnen groeien, zichzelf ontwikkelen. Motiveer jouw websitebezoekers om met jouw producten of diensten hun eigen talenten te ontdekken of te verbeteren. En laten we vooral niet vergeten dat mensen soms gewoon iets doen om iets goeds te doen, bijv. spontaan doneren of helpen. Nee, de mens is meer dan de zeven hoofdzonden en zijn basisbehoeften. 

Ben jij een zondaar die het pad van de zeven zonden zal volgen?

"Growth begins when we begin to accept our own weakness." -  Jean Vanier

Wat wil jij lezen in de kennisbank?

Copywritingtips

SEO Tips

Digitale tooltips


Wil jij je teksten op het web verbeteren via de 7 hoofdzonden?

Schrijf je in op de nieuwsbrief.

Max. 1 keer per maand. Je kan altijd uitschrijven. 

Online resultaten nodig?

Geen tijd?

Als je: 

meer woorden nodig hebt,...

Ik verkoop woorden omdat het werkt.





>