Omdat tijd kostbaar is, ook voor jou, 7 quick wins om snel je website te verbeteren.
Om te vermijden dat je tijd verspilt. Want internethelden zoals jij kunnen al hun tijd gebruiken.
1. Zorg voor een mobielvriendelijke website
Meer dan de helft van de opzoekingen gebeurt via mobiele toestellen. Als je website niet mobielvriendelijk is, verlies je de helft van het verkeer dat anders mogelijk is. Kijk naar volgende dingen om je mobielvriendelijkheid te testen:
- Ziet je website er goed uit op een mobiel toestel?
- Kunnen websitebezoekers gemakkelijk vinden wat ze zoeken?
- Zijn je contactgegevens en contactformulieren ook mobiel gebruiksvriendelijk?
De mobielvriendelijkheid van je website kan je snel testen via deze tool van Google. Je krijgt ook een overzicht van wat er niet werkt op je website om mobielvriendelijk te zijn.
2. Verminder de laadsnelheid van je website
Google wil dat alles snel gaat. Geen tijdsverspilling weet je wel. Dus is het nodig dat je website snel laadt. Wat is snel? Dat is onder de 3 seconden. Want 40 % van de mensen verwacht dat een website onder de 3 seconden gelaad wordt, terwijl maar liefst 47 % een laadsnelheid van 2 seconden of minder verwacht (Bron: Finedunedigital). Je kan dit testen via Speedinsights van Google via deze link. Of via Pingdom Tools.
Als je website traag is, kan je met volgende ingrepen hem versnellen:
- Verminder de grootte van je afbeeldingen met een plugin, bijv. Resmush.it of via een website zoals Tinypng.
- Leeg de cache van je website via een plugin, bijv. WP Rocket
- Zorg voor lazy load van je afbeeldingen, bijv. met A3 Lazy load
3. Maak een Google Mijnbedrijf en Bing Places account
Je website zal hoger ranken als ze aangemeld is bij Google Mijnbedrijf en Bing Places. Je moet je gegevens invullen, een foto uploaden helpt nog meer om gevonden te worden en laat toe dat er reviews kunnen gegeven worden. Je kan via die manier ook communiceren met je klanten.
4. Zorg voor visuele inhoud
Visuele content helpt je website want lezers vinden dit aantrekkelijk. Niet enkel lezers, maar ook Google. Je zal hoger rangschikken met video's, afbeeldingen, infographics...
5. Vergeet je titels niet
Je titels kunnen saai zijn. Als ze niet verleidelijk genoeg zijn, dan hebben de mensen geen reden om de rest te lezen. Want mensen beslissen binnen de 10 tot 20 seconden of ze op een website blijven of niet. 97% van de mensen kijkt hiervoor vooral naar de titels. Mensen hebben weinig tijd, dus scannen ze oppervlakkig websites. Maar er is een oplossing: mijn workshop hoe met onweerstaanbare titels je klanten onbewust verleiden zodat ze doen wat jij wil al?
6. Geef aandacht aan title-tags
Title tags zijn belangrijk om je website hoog te ranken in Google en het verkeer naar je website te verhogen. Ze zijn van belang voor zoekoptimalisatie (SEO), gebruikerservaring en doorklikpercentage (CTR). Je kan hiervoor een gratis tool zoals Screaming Frog gebruiken (tot 500 url's). De website van Frankwatching geeft in een blogartikel uitleg wat je allemaal kan doen met Screaming Frog.
7. Zorg voor https://
Ik zie nog veel websites met enkel een http:// voor de url. Daarmee scoor je slecht in Google, want Google geeft pluspunten voor websites met https. Want https:// is een beveiligd encryptieprotocol waardoor je ook zonder problemen kan online bankieren of je gegevens kan invoeren op de website. Https geeft ook meer vertrouwen aan de websitebezoeker dat de website veilig is. Zeker nu je in Chrome de melding krijgt dat het gaat om een niet-beveiligde website als het een website is met een http voor zijn url. Je lost dit probleem op door een SSL-certificaat te vragen aan je webhosting ofwel kan je dit via een externe partij kopen. Hoe je je website omzet van http naar https, lees je in dit blogartikel van Internet Marketing Unie.
Dit waren mijn 7 quick wins voor meer verkeer naar je website zodat jij nu een echte internetheld kan worden met een geoptimaliseerde website met veel verkeer.
En lukt het niet onmiddellijk, volhouden is de boodschap. Uiteindelijk ben je ook maar een mens die moet vertrouwen op de techniek en Google. Als het echt niet lukt om zoveel verkeer naar je website te krijgen als je wilt, vergeet niet dat je maar een mens bent. Maar toch ben je nu al een internetheld.