Copywriting bestaat uit een aantal formules, net zoals alle toverdrankjes. Alleen is het hier bedoeld om iemand een handeling te doen uitvoeren die jij wilt, niet om iemand te veranderen in zeg maar een olifant. Als je deze formules toepast, zullen ook jouw teksten meer overtuigen dan nu. Jouw olifant zal geen porselein meer breken in de porseleinkast, maar er voorzicht rond laveren.
Nu denk je wellicht: waarom wordt er een vergelijking gemaakt met een olifant, maar wees eens eerlijk: websitebezoekers die je moet overtuigen zijn vaak olifanten die weinig manoeuvreerbaar zijn. Je krijgt ze niet gemakkelijk waar jij ze wilt hebben. Ze kunstjes aanleren is helemaal moeilijk (je zult begrijpen dat ik dit hier met enige humoristische inslag schrijf, want ik heb veel respect voor klanten die met mij in zee willen gaan, zelfs al zijn het olifanten die wel kunnen zwemmen, maar niet onmiddellijk in zee).
De Pasop-formule
Eén van deze copywritingformules is de PASOP-formule.
P=Probleem
A= Agitation
S= Solution
O =Outcome
P = Problem
Als jouw olifant in jouw e-mailteksten, websiteteksten of teksten op landingspagina’s oppast, dan heb je de kans om meer porselein dan ooit te verkopen in je porseleinwinkel.
Maar laat ik dit een beetje meer uitleggen zodat je een goede olifantentemmer wordt. Laat ik je tonen hoe elk element samenhangt met een ander element zodat dit ervoor zorgt dat je klant actie onderneemt, of dit nu een aankoop, een inschrijving of een gewone klik is op een link naar een landingspagina.
1. Problem (problem)
Eerst en vooral formuleer je het probleem dat je lezer heeft. Je kan dit probleem simpel beschrijven of je gaat meer in detail. Je vergeet op dit moment om over jezelf of je onderneming te praten. Het gaat om je lezer, niet om jou.
2. Agitation (agitatie)
Nadat je het probleem geschetst hebt, is het moment daar gekomen om eventjes in de pot te roeren, om eventjes je olifant op te jutten (voor alle duidelijkheid: ik ben een dierenvriend dus overdrijf hier niet in).
Hoe doe je dit?
Je schrijft rond het probleem. Letterlijk: je schrijft errond. Je zorgt ervoor dat je tekst maalt in je lezer zijn hoofd en vertelt je lezer hoe hij zich erbij moet voelen. Je hebt empathie en voelt mee met je lezer.
Je wilt dat zij denken bij het lezen van je tekst: ‘ja, dat is hoe ik me voel. Dit is inderdaad mijn probleem.’
Je drukt als het ware het mes nog ietsje dieper in de wonde (je olifant echt niet verwonden, hoor, ik bedoel dit figuurlijk).
Het doel hiervan is dat je lezer zijn probleem dat misschien niet zo dringend is, plots wel als dringend ervaart. Of iets waarvan zij dachten dat het geen groot probleem was, dat het dit plots wel is. Zij willen de emotie die ze voelen bij jouw tekst niet ervaren, je lezers willen gewoon een oplossing. Zij hebben die oplossing nodig. Jouw oplossing.
3. Solution (oplossing)
Na de agitatie is het tijd om je lezer een beetje te helpen. Een beetje rust te geven. Nadat de olifant is opgejut, zorg je ervoor dat hij terug kalmeert. Het is nu tijd om te tonen dat er een uitweg is, een weg om een einde te maken aan hun pijn en lijden.
Hier komt jouw unieke oplossing, iets dat jij alleen kan bezorgen.
Dit zou een reactie van opluchting moeten uitlokken. Zoals de olifant die ziet dat de deur van zijn kooi opengaat of die een stuk voedsel ziet dat hij zal krijgen.
OPM.: je hebt ook een copywritingformule PAS die hier stopt, die komt vaak voor, maar PASOP is een variatie erop die ik persoonlijk beter vind.
4. Outcome (resultaat)
Wat is het uiteindelijk resultaat voor de lezer als ze jouw oplossing kiezen? Vertel dit aan hen om de deal die ze zullen sluiten te vergemakkelijken.
Dit is vaak extra bewijs voor je klant om hen te overtuigen dat jouw oplossing werkt.
Hier passen testimonials vaak in. Of je kan data gebruiken om te bewijzen dat jouw oplossing werkt
5. Problem (problem)
Nu wordt het interessant. Want nadat je jouw oplossing hebt getoond en het uiteindelijke resultaat dat men zal bereiken, keer je terug naar een ander probleem.
Dit probleem kan al dan niet gerelateerd zijn aan het eerste probleem. Het is iets dat gewoon relevant is voor je lezer. Zo kan je je olifant wel eten geven, maar toon je ook water om te drinken of in te baden. Maar je toont alleen het water, je geef het nog niet. Je olifant mag er nog niet in.
Want dat is het. Je laat het laatste probleem ronddwalen in de geest van je klant of potentiële klant. Een cliffhanger zoals een goede thrillerauteur als ikzelf altijd schrijf.
Hierdoor zal een lezer sneller anticiperen op je mail of bericht in plaats dat je gewoon een probleem schetst en een oplossing geeft.
Conclusie over de PASOP-formule in copywriting
Dit is de belangrijkste reden waarom PASOP zo goed werkt voor e-mails en drip campagnes (dit is e-mailmarketing waarin je oude content of oude nieuwsbrieven herhaalt), want het laat je publiek wachten op meer. Omdat je nu eenmaal een vraag open laat die in hun hoofd blijft hangen. Zoals een olifant die water ziet om te zwemmen, maar er nog niet bij kan.
Je lezers of je olifanten dus, zouden na het lezen van jouw e-mail het gevoel moeten krijgen dat ze dringend naar jou toe moeten lopen, zelfs door water. Dit dus:
Slechts dan zijn jouw teksten geslaagd en zal je meer klanten en meer geld aantrekken in jouw porseleinenwinkel, dankzij deze toverformule, want zij willen enkel maar dit:
En dat is uiteindelijk wat jij ze wilt geven, niet?
Dus als je nog eens een belangrijke tekst moet schrijven om lezers te overtuigen, denk dan aan de olifant in de porseleinenwinkel en roep PASOP (niet te luid zodat je collega’s niet schrikken). Of je kan ook kiezen voor de AIDA-formule.