Laat mij eerst vertellen wat een nieuwsbrief is. Je weet wel, dat zijn die mails die in je mailbox zitten die je vaak ongeopend weggooit of die enige frustratie opwekken omdat je mailbox volloopt. Waarom?
We krijgen gewoon de verkeerde nieuwsbrieven binnen. Niet de nieuwsbrieven waar we reikhalzend naar uitkijken omdat ze zo interessant zijn om te lezen. Niet de nieuwsbrieven die ons doen lachen. Niet de nieuwsbrieven waar we iets van bijleren.
Want dat is de definitie van een goede nieuwsbrief: een elektronisch bericht waar je naar uitkijkt als lezer wegens de interessante, amusante, ogen-opende nieuwtjes vol nuttige informatie.
Als je weet dat in 2021 gemiddeld 21,75 % een nieuwsbrief open klikt, waarvan de click-through rate 2,64 % is en click-to-open rate 12,13% is (wat het verschil tussen beide is, lees je hier bij Delivra), dan weet je dat je moeite moet doen om je lezers zo te inspireren dat er je nieuwsbrieven meer worden open geklikt (Bron: Smartinsights).
Nu vraag je je wellicht af: wanneer ben ik dan goed bezig? Hoeveel lezers moeten mijn nieuwsbrief openen en doorklikken? Dat hangt ook af van het type mail. Omdat ik daar niet te veel woorden wil aan vuil maken, omdat je hier vooral bent om een stappenplan en tips te lezen, gewoon een prentje om te verduidelijken:
Bron: Smartsights.com
Waarom bestaan nieuwsbrieven en is het nog nuttig om een nieuwsbrief te maken?
Dat is wellicht de vraag die je je nu stelt, nadat je deze cijfers gelezen hebt. Dat was de vraag die ik me ook stelde: waarom zou ik nog nieuwsbrieven sturen. Dit gezegd zijnde, misschien kan je je ook inschrijven op mijn nieuwsbrief. Maar omdat je dit blogbericht volledig zou lezen, moet je onderaan deze pagina raken om je in te schrijven op mijn nieuwsbrief.
Maar ik dwaal af: waarom zou je nog een nieuwsbrief maken?
Daar zijn verschillende redenen voor, want nieuwsbrieven hebben wel nog altijd effect en maken deel uit van een goede marketing voor je bedrijf of onderneming. Zelfs al je gewoon voor je hobby blogt, zou ik toch een nieuwsbrief uitsturen. Het doel van een nieuwsbrief is niet om meer bezoekers te krijgen op je website, maar om een band te creëren met je lezers.
- Nieuwsbrieven zijn nodig voor klantenrelaties en om een band met je lezers uit te bouwen. Je komt erdoor in direct contact met je doelgroep zonder dat algoritmes van giganten als Facebook of Google zich ermee bemoeien. Reken niet alleen op sociale media om contact te hebben met je klanten, fans of lezers. Want niet iedereen leest jouw sociale media of krijgt een status update. Zeker voor belangrijk nieuws zijn je nieuwsbrieven noodzakelijk.
- Door nieuwsbrieven kan je e-mailadressen verzamelen. Die e-mailadressen kan je later gebruiken als er bijv. een nieuw boek uitkomt of als je een cursus wilt verkopen.
- Je creëert meer betrokkenheid van je lezers. Je lezers zullen sneller terugkeren naar je website. Zeker als je extra info geeft (bijv. een stappenplan of tips) of een speciaal aanbod.
- Een nieuwsbrief is een kans om nieuwe klanten aan te trekken. Wie zich inschrijft op je nieuwsbrief is in ieder geval geïnteresseerd. Want door zich in te schrijven geven je lezers een toestemming dat jij ze mag storen. Interesse is het beginstadium van een klant-in-wording.
Wees gewoon uniek in wat je schrijft in jouw nieuwsbrief. Wees jezelf. Doe waar je je goed bij voelt. Elke nieuwsbrief is een nieuw begin om je lezers goed te doen voelen, net zoals jij dat doet. Bovenal: doe niet zoals de rest.
Hoe begin ik aan een nieuwsbrief?
Moet ik iets gratis weggeven bij mijn nieuwsbrief?
Nee, dat moet niet. Je kan gewoon nieuwtjes geven aan je lezers. Een gratis e-book of iets anders dat je gratis weggeeft, kan twijfelaars wel doen besluiten om zich in te schrijven, maar het is geen must om zoiets te doen.
Zeker niet van in het begin, dat komt later wel als je blog of site meer gegroeid is. Een gratis weggever kan wel je bekendheid vergroten doordat je erin toont wat je kan.
Weinig bloggers of bedrijven hebben duizenden abonnees. Dat is ook niet nodig. Beter enkele trouwe volgers, dan een groot adressenbestand waarvan niemand de nieuwsbrief open doet. Een adressenbestand met nieuwsbrieflezers groeit meestal gestaag.
Je hoeft in je nieuwsbrief ook niet iets op te nemen om te verkopen of een dienst aanbieden.
Nee, een nieuwsbrief is wat jij wilt dat hij is. Wat jij wilt vertellen. Het kan gaan om extra informatie die niet op je website staat. Of om gewoon te laten weten waarmee je bezig bent. Of gewoon vertellen welke boeken je leest, welke films je kijkt. Of je maakt een mix van informatie en aanbod om te verkopen.
Hoe je nieuwsbrief er ook uitziet en wat er in staat: je lezer denkt aan jou op het moment dat hij de e-mail met je nieuwsbrief binnen krijgt. Net alsof het een echte brief of een postkaart is die je opgestuurd hebt. Als dat geen mooie gedachte is.
Heb ik e-mailmarketingsoftware nodig voor het maken van een nieuwsbrief?
Als je het een beetje serieus wilt aanpakken, tijd wil sparen en gemakkelijk nieuwsbrieven wilt maken, dan is dat wel een aanrader. Volgens mij zelfs een must have.
Er bestaan er verschillende autoresponders zoals deze software ook wordt genoemd: Mailchimp (gratis), Sendinblue (gratis tot 300 mails/dag), Autorespond (Nederlands en betalend - 1 maand gratis), GetResponse (betalend - 1 maand gratis), Aweber (gratis tot 500 adressen), Mailblue en Sendfox. Er bestaan er nog.
Ik heb er verschillende geprobeerd en ben uiteindelijk voor de eenvoud (voor mij hoeven al de visuele toeters en bellen, tags en inschrijvers indelen volgens interesses niet, veel te tijdrovend) en voor het kostenplaatje beland bij Sendfox en bij de gratis versie van Getresponse.
Beiden zijn ook praktisch, snel aan te leren en doen wat ze moeten doen: nieuwsbrieven versturen.
9 tips voor het maken van een leuke en inspirerende nieuwsbrief
Eindelijk, denk je wellicht. Eindelijk de tips hoe ik een leuke en inspirerende nieuwsbrief kan maken.
1. Verzamel e-mailadressen
Eerst en vooral moet je natuurlijk over e-mailadressen beschikken. E-mailadressen zijn het moderne goud.
Maar verzamel ze wel op een eerlijke manier: je lezer moet zelf toestemming gegeven hebben om nieuwsbrieven te ontvangen.
Het moet ook duidelijk zijn bij het inschrijven op een nieuwsbrief waarvoor iemand zich inschrijft.
Je mag bijvoorbeeld niet mensen die zich inschrijven voor een webminar daarna mails bezorgen over andere dingen.
Als je dat wel wilt, dan moet je een extra vinkje voorzien.
2. Geef je nieuwsbrief niet de naam nieuwsbrief
Iedereen noemt zijn nieuwsbrief een nieuwsbrief. Je mailbox zit er vol van.
Wees eens eerlijk: eigenlijk zijn we nieusbrieven een beetje beu.
Want zoveel nieuwsbrieven bevatten gewoon onzin, advertenties, we worden overstelpt met nieuwsbrieven.
Maar mensen willen wel tips en info ontvangen op een originele manier. Dus richt je daar op.
Het is daarom dat ik een nieuwsbrief met microtips heb gelanceerd.
Stel vragen aan je lezers.
Vraag op je website: wil je regelmatig tips ontvangen? Of: wil je een gratis e-book krijgen?
3. Let op je abonneerknop
Wees niet zo saai als de rest door op de knop op het inschrijvingsformulier voor je nieuwsbrief, excuseer, tipbrief 'registeer', 'abonneer', 'inschrijven' te plaatsen, maar iets origineels zoals 'kom maar op met dit gratis tips' of 'ik wil die gratis tips'.
Vergeet niet dat je je nieuwsbrief enkel mag verzenden aan de mensen die uitdrukkelijk hun toestemming hebben gegeven.
Je voorziet dus zo'n checkbox (opt-in) in het inschrijvingsformulier van je nieuwsbrief. En vergeet ook niet dat je lezers zich altijd moeten kunnen uitschrijven.
4. Plaats je inschrijvingsformulier van je nieuwsbrief niet op je homepage
Mensen komen meestal niet op je homepage terecht, maar wel op een andere pagina (bijv. landingspagina voor verkoop van een cursus) of op een blogpost.
Dus plaats het inschrijvingsformulier op een blogpost. Of werk met een pop-up.
Hou er wel rekening mee dat het inschrijvingsformulier ook mobielvriendelijk moet zijn, want ons surfgedrag is veranderd: veel gebeurt op mobiele toestellen.
Een nieuwsbrief wordt het meest gelezen op een Apple Iphone, dan komt Gmail en Apple mail.
Bron: Smartinsights.com
5. Werk met vriendelijke pop-ups
Als je met pop-ups werkt, doe dit dan op een vriendelijke manier.
Geen pop-up die onmiddellijk opspringt om je in te schrijven voor een nieuwsbrief.
Dat wordt toch weggeklikt, want de meeste mensen vinden dit irritant. Wat beter werkt, is een pop-up als de mensen je website willen verlaten. Men noemt dit een exit intent.
Je kan dit gemakkelijk installeren via de plugin Mailmunch. Kies er ook voor dat de mensen jouw pop-up niet telkens te zien krijgen, maar bijv. om de 90 dagen. Of als je Thrivethemes gebruikt als thema voor WordPress, dan gebruik je gewoon de Thrive Lightbox om een popup te maken.
6. Zorg als je kan toch maar voor een weggever bij je nieuwsbrief
Ik heb reeds gemeld dat je dit niet moet doen, maar als je kan, doe toch maar een weggever. Je kan met de weggever (bijv. een e-book) de mensen overtuigen van jouw kennis en expertise.
Het kan wel zijn dat er mensen zijn die zich aanmelden om enkel maar dat gratis e-book te krijgen, maar wie weet blijven ze je toch volgen.
En worden ze ooit klant.
Een weggever is niet nodig: mensen melden zich toch aan als ze gratis tips krijgen.
7. Gebruik een aantrekkelijke titel voor jouw nieuwsbrief
Nu je weet dat mensen niet snel klikken op een nieuwsbrief, weet je dat je moet opvallen in die tsunami van mails in de mailboxen.
Dat doe je door je titel. Die aantrekkelijk, ja zelfs onweerstaanbaar moet zijn.
Enkele voorbeelden: doe dit nooit (tenzij je geen lezers wilt), kijk uit met nieuwsbrieven zoals deze, meer verkeer naar je website met minder moeite,...
Je kan altijd een A/B-test doen met de titels van je nieuwsbrief en kijken welke het meest aangeklikt wordt.
Als je kiest voor Getresponse kan je A/B-testen maken voor jouw nieuwsbrieven waarbij je kan experimenteren met de titel. Zo kan je zien welke e-mail het meeste effect heeft.
8. Prikkel in jouw nieuwsbrief
Je moet prikkelend zijn zodat mensen zullen doorklikken op de links die in je nieuwsbrief staan. Zo komen ze op jouw website of blog terecht en dat is wat jij wilt. Schrijf een overtuigende, onweerstaanbare inleiding. Los problemen van mensen op. Maar maak je tekst niet te lang. Je hoeft gewoon een inleiding te schrijven zodat gewoon op de link wordt geklikt.
9. Verstuur jouw nieuwsbrieven op een vast moment
Probeer je nieuwsbrieven op een vast moment te versturen: in de week, per maand. Op deze manier zal de ontvanger jouw nieuwsbrief minder als spam beschouwen.
Elke week een nieuwsbrief versturen, vind ik zelf echter veel, tenzij je lezers hebt die dat echt willen. Mij lijkt één keer in de maand beter om je ontvangers niet te vervelen. Bijv. de eerste maan
dag van de maand.
Hou je wel aan het tijdstip.
Welk tijdstip het beste werkt, kan je uitzoeken.
De meeste nieuwsbrieven worden 's morgen verstuurd, misschien verstuur je dan beter 's avond jouw nieuwsbrief zodat hij niet op de grote hoop mails belandt.
Je weet wel de mails die je ooit nog wilt lezen, maar later besluit om alsnog te sorteren en dan maar in de prullenbak gooit.
Stappenplan om een leuke nieuwsbrief te maken
Na de tips, het stappenplan hoe een nieuwsbrief te maken.
1. bepaal je doelgroep en hun behoeften
Eerst moet je weten voor wie je schrijft. Het kan zijn dat je maar één doelgroep hebt, maar het komt vaker voor dat je verschillende doelgroepen bezit.
Bijv. wie koffie verkoopt, heeft zowel de thuiswerkende, jonge moeder die nood heeft aan koffie na een zware nacht omdat de kinderen wakker waren als de oudere bejaarde die 's morgens altijd gezellig koffie drinkt bij de krant, als doelgroep.
Maar hun behoeften liggen anders: de jonge moeder heeft misschien nood aan veel cafeïne, terwijl de bejaarde sneller deca koffie zal drinken.
Het is daarom ook belangrijk dat je voor het versturen van je nieuwsbrief een autoresponder gebruikt: met een autoresponder kan je een nieuwsbrief met een verschillende inhoud versturen naar je websitebezoekers.
Het is dus belangrijk om te bepalen voor wie je schrijft.
Je kan daar heel ver in gaan door de kenmerken van je doelgroep te beschrijven (geslacht, leeftijd, beroep, interesses,...), in marketingterminologie noemt men dit de buyer persona.
Maar je moet vooral ook de behoeften van je doelgroep kennen: Wat is het probleem of pijnpunt waar je doelgroep mee zit? Met welk product of welke dienst kan je hun probleem oplossen? Welke informatie heeft je doelgroep nodig? Waar zijn ze naar op zoek?
Je moet dus als het ware van gedaante veranderen en je volledig inleven in je doelgroep.
Enkel zo kan je teksten in je nieuwsbrief schrijven die je lezers inspireren, die hun problemen oplossen zodat jij hun superheld wordt.
2. kies goede onderwerpen voor je nieuwsbrief
Je hebt beslist om één keer per maand een nieuwsbrief te sturen naar je klanten en lezers, maar wat moet je er nu opnieuw in plaatsen?
Als je nieuwsbrief goede titels, een aantrekkelijke inleiding heeft, maar geen interessante onderwerpen heeft, dan is de kans groot dat je nieuwsbrief de volgende keer niet meer zal geopend worden.
Verwijs in je nieuwsbrief naar je blogartikelen, kortingen, nieuwe producten en diensten, evenementen, enz... Heb je nog steeds geen inspiratie? Een aantal onderwerpen die je in je nieuwsbrief kan verwerken, zijn:
- aankondiging nieuwe producten of diensten
- antwoord bieden op veelgestelde vragen
- informatie en kennis delen
- je leveranciers of klanten aan het woord laten
- een stappenplan of handleiding aanbieden
Als je er eventjes over brainstormt, vind je genoeg onderwerpen om op te nemen in je nieuwsbrief. Kijk ook eens naar gelijkaardige websites welke onderwerpen zij behandelen in hun blogartikelen.
Maak je nieuwsbrief wel niet te lang, want dat vinden veel lezers vervelend.
Beter een korte nieuwsbrief met nuttige info dan een ellenlange nieuwsbrief die gewoon gemaakt is om gevuld te worden.
Hang niet te veel de verkoper uit. Vergeet zeker je call-to-action (inschrijven webminar, kopen e-book, ...) niet.
3. Bepaal "the look" van je nieuwsbrief
Het visuele wil ook wat.
Dus denk na over de structuur van je nieuwsbrief, waarbij je het visuele niet uit het oog verliest: gebruik afbeeldingen, gifjes, infographics, ...
Maak je nieuwsbrief overzichtelijk zodat de lezer gemakkelijk vindt waar hij naar op zoek is. Gebruik hiervoor titels. Het liefst onweerstaanbare titels.
Aarzel niet om persoonlijk te zijn en gepersonaliseerde templates te gebruiken die passen bij je huisstijl.
Maak van je nieuwsbrief een ervaring voor de lezer. Een weggever of kortingsbon helpt altijd.
4. Test of je nieuwsbrief niet in de spamfolder zal belanden
Je kan testen of je nieuwsbrief wel zal aankomen.
Meestal is dit voorzien in de software van de autoresponders, maar je kan ook testen via https://www.mail-tester.com/ (dit werkt overigens ook met gewone mails en is handig als je bijv. een nieuwe inbox hebt ingesteld).
Je moet gewoon je nieuwsbrief doorsturen naar een mailadres dat je krijgt als je naar de website van Mail-tester gaat. Je moet eventjes wachten en je krijgt een rapport te zien (let ook op de prachtige visuals: een bootje dat naar een eiland roeit).
In het rapport kan je lezen of je mail in een spamfolder zal belanden, of je niet op een zwarte lijst staat, of de inhoud van je mail geen gebroken links bevat en of je bericht kan verbeterd worden.
5. Zorg voor verspreiding van je nieuwsbrief
Door sociale media knoppen of buttons toe te voegen aan je nieuwsbrief kan je ervoor zorgen dat die meer gedeeld wordt op sociale media.
Een ontvanger kan altijd zelf voor verdere verspreiding zorgen door je nieuwsbrief door te sturen, maar zo'n sociale media knop maakt het gemakkelijker en het mogelijk bereik groter.
Als je op sociale media gedeeld wordt, dan zorgt dit voor meer merkbekendheid én stijgt je SEO.
Vraag aan de ontvangers dat ze jouw nieuwsbrief verspreiden als ze hem interessant vonden.
Vragen staat vrij (een muziekje voor de nostalgici kan je beluisteren via deze link).
Zolang je het maar goed vraagt en vooral luistert. Haal dus de Lutgart Simoens in jezelf naar boven wat je websitebezoekers en je klanten betreft. Vraag, luister en vertel.
Dat zou de inhoud van je nieuwsbrief moeten zijn.
6. Bekijk de resultaten
Met een goede autoresponder kan je de statistieken bekijken van je nieuwsbrief: hoeveel keer ontvangen, hoeveel keer open gedaan en hoeveel keer is er doorgeklikt naar een link. Plus: hoeveel leads of verkoop heeft je nieuwsbrief opgeleverd?
Door dit te bekijken kan je zien wat wel werkt in je nieuwsbrief en wat niet. De volgende nieuwsbrief kan je dan aanpassen zodat je nieuwsbrief meer wordt open gedaan.
Wie weet raak je door het dolle heen als je ziet hoeveel keer je nieuwsbrief is geopend.
O ja, wie zich inschrijft op mijn nieuwsbrief (zie onderaan deze pagina de link naar het inschrijvingsformulier - ja, ik wil dat er moeite voor doet), krijgt in de mail ter verwelkoming een gratis verrassing.
Wat vertel ik niet, want als bouw ik graag spanning op. Een mail die iets heeft met kippen overigens.