Na mijn blogbericht over de 10 soorten blogberichten die je websitebezoekers kunnen boeien, dacht ik: ik duik nog eens in de getallen, omdat getallen altijd werken, zeker het getal 3 want dat getal overtuigd mensen altijd, ook op websites.
Zo heb je maar drie woorden nodig om mensen te overtuigen.
Zolang het de juiste woorden zijn.
Maar eerst eventjes over de psychologie en verborgen kracht van het getal drie
1. De kracht van het getal drie
Als je er op let, dan zal je in je omgeving merken dat het getal drie veel gebruikt wordt om iets kracht bij te zetten: we tellen tot drie voordat er iets gebeurt, de meeste websites hebben 3 USP's (unique selling points) en K3 is populair bij de kinderen, zeker het liedje De drie biggetjes. Dus moet je zeker het getal 3 gebruiken bij het de copywrinting op je website.
Ook de spreekwoorden met het getal 3 zijn talrijk terug te vinden:
- driemaal is scheepsrecht,
- dingen lukken niet in één, twee, drie,
- alle goede dingen bestaan uit drie.
Al eeuwenlang is drie een belangrijk getal (de Heilige drievuldigheid, de stelling van Pythagoras met de driehoek, drie is een getal uit de reeks van Fibonacci en wordt in veel middeleeuwse bouwwerken gebruikt, het triumviraat bij de Romeinen,

Het eerst triumviraat bij de Romeinen: Caesar, Crassus en Pompeius - bron: Wikipedia
Maar niet enkel in het verleden, ook in het heden speelt het getal drie een belangrijke rol als je producten of diensten aan mensen wilt verkopen, denk maar aan bekende advertentieslogans:
- Just do it (Nike)
- We try harder (Avis)
- Yes, we can (Barack Obama)
Drie overtuigende slogans of taglines, die overigens ook van toepassing zijn op jou: als je twijfelt om met mij als SEO-copywriter in zee te gaan, denk dan hieraan: "Just do it" (met mij in zee gaan), "We try harder" (ik probeer harder goede teksten te maken) en "Yes, we can" (ja, je kan mij betalen).
Ben je nog niet overtuigd van de kracht van drie?
Dan geef ik je het ultieme bewijs: de speech van Steve Jobs op Stanford University (tekst kan je via deze link lezen):
Zijn eerste verhaal gaat over connecting the dots (vertrouw op je gevoel, op wat er gebeurt, op je leven en lotsbestemming), zijn tweede verhaal over liefde en verlies (je verliest dingen onderweg, maar doe vooral wat je graag doet), zijn derde en laatste verhaal over de dood: je tijd is beperkt, verlies geen tijd). Ook hij maakt gebruik van het getal drie.
Je moet doen wat je graag doet, zegt Steve Jobs: dus waarom schrijf je zelf je teksten voor je website, terwijl je dit beter overlaat aan een professional?
Alhoewel ik nog veel websites zie waar je omver valt van het vakjargon, het ambtelijk taalgebruik of de onbegrijpelijke, saaie zinnen.
Terwijl het zo simpel kan zijn.
Zeker als je de drie magische woorden kent.
Maar wat zijn nu die drie woorden die belangrijk zijn?
Eén woord kan je al zien in het mijn header of hoofdmenu:
2. Het belangrijkste woord is 'jou' of 'jij'
Want alles wat je doet op je blog of website is vooral voor je lezer.
Net zoals een schrijver een boek vooral schrijft voor zijn lezers, niet voor zichzelf.
Dus kijken eens om je heen, hoeveel websites zie je niet waarin je vooral 'ik' of 'wij' ziet.
Je moet natuurlijk jezelf, je team of je onderneming voorstellen, maar als je op je website de woorden telt, dan zouden er meer 'jij' of 'jou' moeten staan, dan 'ik' of 'wij'.
Elke pagina, elk bericht, elke tekst moet de noden en wensen van anderen uitademen.
Want jij zal enkel geld verdienen en je producten of diensten verkopen, als jouw lezers eerst voordeel hebben door op jouw website of blog te zijn terecht gekomen.
Jij of jou is een krachtig woord omdat de lezer onmiddellijk weet dat het gaat om zijn wensen, zijn noden.
Maar maak je geen illusies: jouw lezers zullen maar iets om jouw blog, onderneming of merk geven als ze merken dat jij iets van waarde aanbiedt waar zij voordeel uit halen.
Maar eens je mensen overtuigd hebt van jouw waarde, dan kunnen er wonderlijke dingen gebeuren: iemand wordt klant, meer nog: iemand wordt een terugkerende klant, misschien zelfs een fan of vertegenwoordiger van jouw merk.
Dus elimineer de 'ik', 'mij' en 'wij' van jouw blog en website.
Maar focus bij elke tekst die je schrijft op de 'jij' of 'jou'.
Kijk eens naar jouw blog of website: hoeveel keer staat er 'jou' of 'jij' op?
3. De andere belangrijke woorden zijn 'omdat' of 'want'
Mensen willen weten waarom.
'Omdat' of 'want' zijn de woorden die altijd uitleg geven waarom iets gebeurt, waarom iets goed is, waarom iets voor- of nadelen heeft.
Een boek waarin je veel leert over hoe je mensen kunt overtuigen, is het boek 'Invloed. De zes geheimen van het overtuigen' van Robert Cialdini.
In één van zijn hoofdstukken heeft hij het over de kracht van het woord 'omdat' of 'want' (in het Engels 'because').
Hij haalt hiervoor een interessante studie aan over de gesprekken aan een kopiemachine in een werksituatie.
Dus hiermee geef ik je nog een tip als je naar een kopiemachine moet om kopieën te nemen. Dit is de truc om snel kopieën te kunnen nemen, dus lees vooral verder.
Iemand staat in de rij aan een kopiemachine. Hij vraagt aan de persoon voor hem of hij mag 'voorsteken' zoals wij in West-Vlaanderen zeggen: "Sorry, ik heb maar 5 pagina's om te kopiëren. Mag ik de kopiemachine gebruiken?" In 60% van de gevallen werd hij voorgelaten.
Dezelfde man is in dezelfde situatie, maar stelt de vraag nu op een andere manier: "Sorry, ik heb 5 pagina's om te kopiëren, mag ik de kopiemachine gebruiken want ik heb haast." Wat was het resultaat? Maar liefst 94% liet hem voor, alleen maar omdat hij haast had of was het omdat hij het woord 'omdat' (in dit geval is het 'want') gebruikte?
Dus volgde er nog een derde test in dezelfde situatie met volgende vraag: "Sorry, ik heb 5 pagina's te kopiëren, mag ik de kopiemachine gebruiken want ik moet kopieën maken?"
Een domme aanvulling: natuurlijk moet je kopieën maken als je staat aan te schuiven aan de kopiemachine. Wat was hier het resultaat? Maar liefst 93% liet hem opnieuw voor.
In bovenstaande video (12 minuten) zie je een samenvatting van het boek van Robert Cialdini.De conclusie is dan ook dat als je mensen een reden heeft waarom iets gebeurt, waarom ze iets moeten doen (zoals bijvoorbeeld bij jou iets kopen), dan zijn ze sneller geneigd om erop in te gaan, hoe dom de reden ook is.
Ik vraag me af of het te maken heeft met onze kindertijd want wat vragen kleine kinderen heel de tijd: 'waarom?'
Dus geef altijd een waarom aan je lezers, zeker als je lezers tot actie moeten overgaan.
Niet omdat ik dit hier schrijf, maar omdat het wonderen zal verrichten voor je conversies, voor je verkopen.
(ik heb maar twee keer 'omdat' in deze laatste zin gezet omdat ik natuurlijk ook hoop dat dit ervoor zorgt dat je ook iets doet, al is het maar inschrijven op mijn nieuwsbrief).
4. Als je mensen wilt overtuigen, gebruik dan het woord "nieuw"
Nieuws is belangrijk voor mensen. Velen checken regelmatig het nieuws, anderen kijken elke avond trouw naar een journaal. Nieuwskanalen zijn 24u op 24u, 365 dagen op een jaar te bekijken, te beluisteren of te lezen. Want nieuws is belangrijk. Mensen willen altijd weten wat er nieuw is.
In het oude Griekenland of Rome werden belangrijke berichten aangeplakt. In de middeleeuwen werden er ook altijd aanplakkingen gebruikt om iets nieuws aan te kondigen, al was het maar de verpachting van kerkstoelen. Zelfs nu nog wordt nieuws aangekondigd via aanplakkingen (bijv. een bouwkundig onderzoek).
Mensen houden dus van nieuws, van nieuwe dingen. Daarom moet je het woordje "nieuw" proberen vaak te gebruiken in je copy. David Ogilvy schreef in zijn boek Writing that works dat je in marketing nooit het woordje 'nieuw' mocht vergeten.
Ik moest eraan denken toen de batterij van mijn gsm het meer en meer begon te begeven. Vroeger kon je die dingen nog vervangen, maar nu ben je verplicht een 'nieuwe' gsm te kopen. Net zoals elk merk telkens met een 'nieuw en verbeterd' toestel afkomt. En dat triggert ons. Dus kopen we (bij mij was het nu wel met tegenzin want mijn toestel was juist over de tweejarige garantietermijn, nog veel te vroeg naar mijn zin).
Probeer het nieuwe dus ook eens uit.
P.S.: deze blogpost is ook een nieuw en verbeter exemplaar van de versie uit 2020.
"Good words are worth much, and cost little."
— George Herbert