SEO Copywriting Blogschrijver

Wil je ook af van saaie e-mails zodat je e-mails meer geopend worden?

E-mails, het is een vloek en een zegen. E-mails zijn onvermijdelijk, maar ze kunnen wel wat minder saai worden. Met deze tips weet je hoe je e-mails minder saai kan maken. Je denkt misschien dat je een kampioen bent in het opstellen van e-mails, maar is dat wel zo?

Wist je dat je gemiddeld 11  uur per week bezig bent met e-mails op je werk? (Bron: Frontpage). Gemiddeld spenderen we 28% van onze tijd aan e-mails (Bron: Ppmexpres). Volgens een onderzoek van Mailchimp opent slechts 21,33 % jouw e-mails waarbij slechts 2,61% verder klikt op een link in je mail. (de click-through-rate heet dit).

Teleurstellende cijfers niet?

We zijn nog nooit zoveel bezig geweest met e-mails, maar toch word jouw e-mail niet geopend. Of als hij geopend wordt is er maar 1 op 50 van de e-mailontvangers die op een link klikt. 

Hoe kan dit anders zodat je een kampioen wordt in e-mailmarketing?

Hoe kan je dit veranderen zodat er met spanning wordt gewacht op jouw e-mails en ze onmiddellijk beantwoord worden?

Hoe kan je e-mails schrijven waarbij jouw contacten wel degelijk jouw e-mail zal openen, meer zelfs, doorklikken op de links waarop jij wilt dat ze klikken?

In dit blogartikel over betere e-mails en e-mailmarketing, geef ik je enkele tips om ontdekt te worden tussen alle andere mails als een echte kampioen.

1. Zorg voor een aantrekkelijke titel bij je e-mail

Een e-mail wordt geopend door 68% van de ontvangers als het om een bekend merk gaat, maar 59% van de ontvangers van een e-mail openen door de titel of het onderwerp van de mail (bron: Validity.com). Het onderwerp waarover je e-mail gaat, is de reden waarom de ontvanger geneigd is om de e-mail te openen of niet. De beslissing neemt de ontvanger door jouw titel te lezen. Niet meer of minder. Als iemand 49 mails heeft in zijn mailbox, gaat die echt niet klikken op de saaie titels. Dus is een aantrekkelijke titel noodzakelijk om je lezers te doen klikken. Het is de bedoeling dat de titel duidelijk is, maar toch prikkelend is en nieuwsgierig maakt. Plaats volle zinnen in je onderwerp of de titel van je e-mail zodat je lezer weet waarover de mail gaat.

Vergeet niet om in je titel soms humor te stoppen! 

Vermijd saaie titels zoals:

- Nieuwsbrief 2021
- Bedankt voor het inschrijven
- Gratis e-book

Of zinnen of woorden die niet goed werken:

- Follow-up
- Het herhalen van de naam van je onderneming in de titel
- Open mij

 Zorg voor een krachtige titel die aanspreekt zonder te overdrijven.

Enkele voorbeelden die wel werken, zowel op het werk als in E-mailmarketing:

- Weet jij dat 43% van de websitebezoeker video’s willen?

- Informatie voor de vergadering maandag 1/5

- Hoe je mailbox snel in orde krijgen zodat je minder tijd verliest

Geen inspiratie om onweerstaanbare titels te verzinnen?

Volg de workshop onweerstaanbare titels die je klanten onbewust verleiden om te doen wat jij wilt.


Wat zijn de foute dingen die je kan doen met je titel in je e-mail?


We houden soms van fout, zoals foute muziek of FC De Kampioenen (alhoewel ik die persoonlijk niet fout vindt), maar vermijdt een fout bij het maken van de onderwerptitel in jouw e-mail.

 Volgende dingen kan je fout doen in je e-mail:

  1. Enkel hoofdletters gebruiken in je onderwerp of titel
  2. Verschillende uitroeptekens plaatsen achter je titel
  3. Het misleiden van je lezers door bijv. een korting aan te kondigen die niet waar is
  4. Vermelden dat het om een antwoordmail gaat, terwijl dat niet het geval is
  5. Overvloedig gebruik van emoji’s in het onderwerp van je e-mail
  6. Een titel die langer is dan 49 karakters
  7. Spellingsfouten in je titel
  8. Verschillende e-mails met dezelfde titel
  9. Het gebruik van woorden die we allemaal al beu zijn: exclusief, revolutionair, must have,...

2. Kom snel ter zake

Het kan verleidelijk zijn om in je mail eerst de verdiensten van je onderneming op te sommen, maar dat kan je later altijd doen.

Het is beter om in de openingszin van je e-mail onmiddellijk ter zake te komen zodat je lezer weet waarover de mail gaat. Je lezer wil niet te veel tijd verspelen, want tijd is voor jouw lezer kostbaar, net als voor jou. Hou daar rekening mee door snel ter zake te komen. 

3. Gebruik gewone taal

Vermijd vakjargon of te zweverige taal. Gebruik gewone spreektaal alsof je aan een terrasje zou zitten praten tegen iemand. Gebruik korte zinnen. Als je zin langer is dan twee komma’s, overweeg om de zin op te splitsen. Hoe gemakkelijker je mail, hoe sneller hij wordt gelezen.

4.  Korte mails zijn goed

Kortere e-mails zorgen voor meer respons. Want wie weinig tijd heeft, leest niet graag lange mails. Maar zorg je voor korte mails, dan help je de productiviteit verhogen van je lezers, als dat niet mooi is. 

Een trucje dat je kan gebruiken is door ze niet langer te maken dan 200 karakters.

Waarom 200?

Omdat dit de gemiddelde leessnelheid is op een scherm. Als je het niet gelooft kan je het zelf proberen met deze snelleestest. Een ander cijfer is ook goed natuurlijk. 

Je kan hiervoor gebruik maken van  Wordcounter waar je doel kan instellen. Schrap alle overbodige zinnen en woorden uit je e-mail.

5. Gebruik nummers

Nu we toch over cijfers en getallen bezig zijn: vergeet niet om getallen en statistieken te gebruiken in je mail, want zij trekken sneller de aandacht van je lezers.
Online gebruik je  de getallen geschreven als getallen en niet voluit zoals in een boek.
Dus 27 in plaats van zevenentwintig (Bron: NNGroup).
Want we scannen webpagina’s, maar lezen ze niet. Bovendien verhogen cijfers jouw geloofwaardigheid.

BOEKENTIP

Scanbaar schrijven van Mark van Bogaert


In dit boek krijg je tips om te schrijven voor lezers die weinig tijd hebben. Of het nu een webpagina, e-mail of brief is. Je leest hoe websitebezoekers maar oog hebben voor bepaalde delen van een website: de scanbare delen.

6. Gebruik ‘omdat’

Jij denkt dat jouw e-mail belangrijk is, maar dat is daarom niet zo voor de ontvanger van jouw e-mail. Om zeker te zijn dat jouw titel je lezer aanspreekt, stel jezelf de vraag “ja, en dan?”.

Het antwoord dat je geeft, zal beginnen met “omdat”. Door de “omdat” al in de titel of het onderwerp van jouw e-mail te plaatsen, is de kans groter dat je ontvanger ja zal zeggen. 

Bron: Psychology Today

7. Kruip in de huid van je ontvanger

Of je een e-mail stuurt of niet, hangt af van hoe je jouw ontvanger ziet.

Stuur geen e-mails als je weet dat je lezers ze toch in de prullenbak zullen gooien.

Pas je toon aan aan de doelgroep van je maillijst. Bijv. als je mailt naar advocaten zal de toon van je e-mails iets zakelijker moeten zijn dan als je mailt naar een hobbyclub. 

8. Gebruik bulletpoints

Ons brein houdt van structuur.

Daarvoor zijn lijstjes met opsommingstekens ideaal.

We zijn zo geprogrammeerd dat een opsomming wel belangrijk moet zijn. Minstens drie puntjes. Want drie is een speciaal getal.  Daarom dat ik hier drie lijnen typ in dit hoofdstuk.

9. Zend geen lijst van e-mails zodat je op spam lijkt

Teveel mails zenden, werkt contraproductief.

De kans is dan groter dat je ontvanger zich zal uitschrijven van jouw mails. 

10. Adem eens diep in en uit en stap achteruit voor je op ‘versturen’ drukt

Als je goede mails wilt, neem dan afstand.

Als je een tijd later je e-mail herleest, zal je vaak nog iets zien dat veranderd moet worden.

11. Gebruik de laatste zin van je e-mail goed

De laatste zin van je mail is even belangrijk als de eerste zin.

Maak de zin zo dat als de ontvanger niet onmiddellijk antwoordt, hij of zij door deze laatste zin sneller zal weten wat ze moeten doen of wat je vraagt. 

12. Vergeet niet te praten

E-mail kan veel doen, maar vergeet vooral niet te praten. Of het nu een telefoontje is, een virtuele vergadering of een videocall: een gesprek van persoon tot persoon werkt soms sneller dan gewoon mailen. 

13.  Hoe jij je lezers laat voelen bij het lezen van jouw e-mail bepaalt alles

Wat mij altijd terug opvalt is dat als een e-mail enkel gebaseerd is op logica, feiten en bewijzen, dat deze dan minder interessant is voor een lezer dan de e-mail die gebaseerd is op emotie. 

Succesvolle e-mails laten je niet gewoon nadenken, ze laten je vooral voelen. Ze laten de lezers voelen dat zij dingen kunnen kopen, bereiken, doen waarvan ze dachten dat het niet kon. Ze spreken de lezers aan op het ideaalbeeld dat ze willen bereiken. 

Als je meer wilt verkopen, een grotere e-maillijst wilt of meer acties van je klanten wilt, dan moet je zoeken wat je klanten echt willen.

Of wie ze heimelijk willen zijn.

14. Gebruik emoji’s of emoticons in je mails

Emoticons voegen een menselijk gevoel aan je e-mails toe.

Door emoticons te gebruiken in de titel van je e-mail, zal je e-mail ook meer opvallen dan de andere e-mails in de mailbox van de ontvanger. Emoticons om te gebruiken in het onderwerp van je e-mail kan je terugvinden via deze website.

Maar overdrijf er niet mee: één emoticon is genoeg. Je kan ook een emoji gebruiken in de tekst zelf van je e-mail.  Zoals bijv. een smiley.

Bron: Verticalresponse, Braze

15. Schenk extra aandacht aan de e-mailhandtekening onder je mail

Je e-mailhandtekening is hetzelfde als een visitekaartje afgeven aan iemand.

Dus waarom er niet echt een visitekaartje van maken?

Maak je e-mailhandtekening aantrekkelijk.

Zorg ervoor dat hij alle contactinformatie bevat en de laatste lijn kan nog dienen voor een call to action. Zodat de e-mailontvanger weet met wie hij te maken heeft. 

Waarom een e-mailhandtekening gebruiken?

Er zijn verschillende redenen waarom aandacht schenken aan je e-mailhandtekening een goed idee is:

  • je onderneming zal er professioneler uit zien
  • je zorgt voor herkenbaarheid omdat je mails sneller zullen herkend worden
  • je e-mailhandtekening is je visitekaartje
  • als je een foto toevoegt, wordt je mail persoonlijker

Wat is er belangrijk bij een e-mailhandtekening?

Maar er zijn wel een aantal dingen waar je moet op letten als je een e-mailhandtekening maakt:

1. Beperk je e-mailhandtekening tot 4 lijnen

Je handtekening moet minstens volgende informatie bevatten:

  • Naam 
  • TItel of onderneming (vergeet je website niet)
  • Je telefoonnummer

Voeg ook je sociale media toe, zodat je klant je gemakkelijker kan bereiken.

Een Voorbeeld:

2. Voeg iets toe dat jouw expertise aantoont

Je kan een link naar een goed blogartikel invoegen. Of je kan een link naar een product of dienst bijvoegen. 

Modern all-inclusive

3. Voeg een call to action 

Door een call to action toe te voegen, kan je jouw lezers iets extra’s aanbieden, bijv. een afspraak voor een demo, een gratis e-book, een telefoongesprek boeken,….

4. Geen e-mailadres in je e-mail handtekening

Een e-mailadres is absoluut niet nodig in je e-mail, want je ontvanger heeft je e-mailadres al. Je kan de ruimte voor het e-mailadres gebruiken voor iets nuttigers, bijv. sociale media of een call to action.

Stay healthy at home - template 3

5. Voeg je logo in je handtekening 

Op deze manier weten mensen dat ze contact hebben met iemand van een onderneming. Een professionele onderneming. Je kan zelfs een gif als logo gebruiken, zoals in het voorbeeld hieronder.

Bease Fox - with an animated gif logo

6. Vergeet geen afbeeldingen of kleuren

Zowel kleuren als afbeeldingen trekken onze aandacht. Sommige afbeeldingen kunnen ervoor zorgen dat jouw e-mail handtekening niet zo snel vergeten wordt. 

Een gezicht in een e-mailhandtekening wordt beter onthouden dan gewoon je naam.

Medium banner

7. Gebruik een slogan

Een slogan is herkenbaar en vergeten mensen niet snel. Dus plaats de slogan van jouw onderneming of als je die nog niet hebt, bedenk een slogan bij je e-mailhandtekening.

Bot Clock - with an animated gif logo

Je kan zelf ook zo’n e-mail handtekening maken via Mail-signatures.com (alle voorbeelden in dit bericht komen van deze website). Je vindt op deze website ook berichten met nog meer tips over e-mails. 


Wat te vermijden in een e-mailhandtekening?


Er bestaan echter ook een aantal dingen die je beter vermijdt in een e-mailhandtekening:

  • onprofessionele foto’s gebruiken
  • verschillende lettertypes gebruiken in je e-mailhandtekening
  • te veel kleur toevoegen aan je handtekening
  • contactdetails toevoegen die niet nodig zijn
  • te veel afbeeldingen
  • overdrijven met een slogan of quotes

Na het lezen van dit blogartikel zal je nooit meer een saaie e-mail versturen. Als je ervoor zorgt dat de titel van je e-mail onweerstaanbaar is, kan je het percentage mensen die jouw bericht openen en lezen verhogen. Dan zal je misschien de beste van het land worden, net als De Kampioenen. Want blogkampioen zijn, dat is pas plezant.

Wil je weten hoe je een saaie titel in je e-mails vermijdt?

Schrijf je dan in voor de workshop onweerstaanbare titels die je klanten onbewust verleiden zodat ze doen wat jij wilt. 

Want weet dat als er één ding is wat ervoor zorgt dat mensen minder vaak naar jouw berichten klikken, het wel saaie titels zijn! 

Of om het in de voetbaltermen van De Kampioenen te zeggen: no titles, no glory.

Bronnen: UHasselt, Hubspot,

P.S.: Misschien moet je je helemaal onderaan dit blogartikel toch inschrijven op de nieuwsbrief met waanzinnige blog- en schrijftips van Blogschrijver? Je krijgt dan een welkom mail met een gratis cadeau, met interessante tips en over...

Wat wil jij lezen in de kennisbank?

Copywritingtips

SEO Tips

Digitale tooltips


Wil jij je teksten op het web verbeteren via de 7 hoofdzonden?

Schrijf je in op de nieuwsbrief.

Max. 1 keer per maand. Je kan altijd uitschrijven. 

Online resultaten nodig?

Geen tijd?

Als je: 

meer woorden nodig hebt,...

Ik verkoop woorden omdat het werkt.





>