Wat is het nu?
Ben ik gewoon een schrijver? Een webschrijver?
Of is het copywriter? Of tekstschrijver? Content marketeer?
Hoe moet ik mezelf nu noemen?
Wat is de juiste terminologie?
Wat heb je nodig?
Dat is een vraag die jij je wellicht ook soms stelt: hoe noem je zo iemand die teksten voor je website schrijft zodat je meer resultaten krijgt?
Wat doe ik dan?
Copywriting, content marketing of gewoon teksten schrijven: wat is het verschil?
Wat ben ik?
Op deze vraag zocht ik een antwoord toen ik startte met copywriting, teksten schrijven of content marketing of wat het ook was.
Ik neem je mee op mijn zoektocht hoe deze wereld in elkaar zat.
Als je wilt weten welk woord je het best kan gebruiken, dan ga je op zoek, net zoals Sherlock Holmes op zoek gaat naar sporen.
Wat is een tekstschrijver?
Ik besloot om te kijken in de Dikke Van Dale en te beginnen met het Nederlands: het woord tekstschrijver:
“iem. die in opdracht teksten schrijft; = copywriter”
Dat was dus niet wat ik zocht.
In Wikipedia had ik meer resultaat bij het opzoeken van tekstschrijver:
“Een tekstschrijver of tekstschrijfster is een schrijver van teksten van diverse aard, zoals muziek, proza, theaterstukken of cabaretvoorstellingen, maar ook van teksten voor derden die bedoeld zijn als voorlichting of reclame.
Een schrijver van reclameteksten wordt meestal copywriter genoemd. Een schrijver van liedteksten wordt doorgaans een tekstdichter of songwriter/liedschrijver genoemd. Een tekstschrijver voor toneel en televisie wordt meestal scenarioschrijver of scriptschrijver genoemd. Een ghostwriter schrijft persoonlijk getinte teksten, zoals romans voor schrijvers met (tijdelijk) weinig tijd, inspiratie of talent, en toespraken voor bedrijfsleiders, bestuurders en politici.”
Wat is een copywriter?
En wat zegt Wikipedia over het woord copywriter?
Ik geef je enkele zinnen uit de gevonden uitleg over copywriter:
“Een copywriter is een tekstschrijver die is gespecialiseerd in het schrijven van reclametekst en andere wervende teksten. …
In tegenstelling tot de tekstschrijver is de copywriter namelijk niet per se geïnteresseerd in grammatica of spelling, maar in het bewerkstelligen van een actie bij de lezer. En daarvoor zijn weer heel andere capaciteiten benodigd. …
Hij moet ook gevoel hebben voor sociale media, omdat veel campagnes via die media verlopen. Daarnaast moet hij weten hoe je websites vindbaar maakt in zoekmachines en moet hij weten van consumentenpsychologie en marketing. …
Zijn teksten en concepten hebben vaak persuasieve doelen. Zijn teksten moeten een lezer overtuigen en aanzetten om een product of dienst te kopen. Ook kan zijn tekst tot doel hebben om een merk bekender en geliefder te maken. Dat staat tegenover neutrale teksten die de lezer over een onderwerp moeten voorlichten of inlichten, zoals een patiëntenfolder of een persbericht. Copywriters schrijven soms ook wel zulke teksten.”
Onderaan het artikel zie ik dat de tekst deels afkomstig is van een blogartikel wat is copywriting? van de website van Doyoucopy.nl, één van de websites die je moet volgen als je geïnteresseerd bent in bloggen, copywriting of schrijven voor het internet.
Of hoe wikipedia zelfs teksten haalt bij copywriters.
Dus samengevat:
Het verschil tussen tekstschrijver en copywriter is dat de copywriter beter weet hoe publiek te verleiden om een actie te ondernemen.
Een copywriter weet ook hoe het internet werkt.
Alleen ben ik wel niet akkoord met de stelling dat een copywriter niet geïnteresseerd is in grammatica of spelling.
Een goede copywriter is daar wel in geïnteresseerd, want hoe kan je alle dagen met woorden bezig zijn als je niet houdt van taal?
Of niet houdt van spelling?
Ah wat, ik besloot om te kiezen voor copywriter en dit af en toe te mengen met tekstschrijver.
Als je kijkt op het internet, zie je dat beide termen door elkaar worden gebruikt.
Wat dan met content marketing?
Wikipedia to the rescue:
“Contentmarketing omvat alle soorten marketing waarbij ‘content’ – inhoud of informatie voor de consument – wordt gemaakt en verspreid. Die content kan zowel tekstueel als audiovisueel zijn, gaande van nieuws- en blogberichten over casestudy's en handleidingen tot video’s en infographics….In de jaren 2010 groeide contentmarketing aan de hand van blogs, video's en infographics uit tot een van de belangrijkste takken van internetmarketing. Contentmarketing is als onderdeel van een internetmarketingstrategie nauw verbonden met zoekmachine optimalisatie of 'SEO'. Copywriters die content schrijven, moeten doorgaans rekening houden met SEO-technieken, zoals het gebruik van specifieke zoektermen.”
Lees in dit blogartikel meer over de 5 voordelen van contentmarketing.
Dus als je een goede copywriter zoekt voor jouw website, zoek je volgens Wikipedia een tekstschrijver, copywriter én content marketeer.
Drie voor de prijs van één.
Want weet je: het is de schrijver die jouw onderneming leidt.
Ja, echt waar!
Moet ik een opleiding volgen om copywriter te zijn?
Kan zomaar: copyrwriter zijn?
Zonder specifieke opleiding?
Kan ik me zomaar copywriter noemen?
Ik ben dan wel een schrijver die een boek heeft geschreven, maar kan ik daarom ook jouw klanten verleiden?
Ken ik daarom de technieken die het internet en vooral Google hanteert om gevonden te worden?
Weet ik daarom de trucjes en geheimen van de succesvolle copywriters en tekstschrijver?
Mijn antwoord is voluit: nee.
Je ziet nu overal mensen die zich copywriter noemen, terwijl ze nog nooit een opleiding hebben gevolgd (er bestaan eerlijk gezegd ook weinig opleidingen voor schrijven op het web, kijk maar eens naar het programma van de scholen).
Dus iedereen kan zomaar copywriter worden.
Dat is goed voor mensen die van job willen veranderen, maar daarom niet goed voor de klanten.
Dus besloot ik om in ieder geval verschillende opleidingen te volgen, veel te lezen over het vak, oefenen en te blijven leren.
Maar wat zoeken ondernemingen nu echt: een copywriter, tekstschrijver of content marketeer?
Dus ging mijn zoektocht verder, want Sherlock Holmes geeft niet zomaar op.
Wie wordt het meest gezocht op Google: de copywriter, tekstschrijver of content marketeer?
Als je wilt gevonden worden, moet je weten wat op Google gezocht wordt. Dus zocht ik eens op tekstschrijver: 1.260.000 resultaten
Copywriter: 52.700.000 resultaten
Content marketeer: 5.140.000 resultaten
Tekstschrijver heeft volgens KWFinder 420 maandelijkse zoekopdrachten, copywriter 3.200 maandelijkse zoekopdrachten en content marketeer 100 maandelijkse zoekopdrachten.
Ok, ik hou van een uitdaging: copywriter wordt het dus.
Maar dat is zo’n Engels woord.
Weet je wat? Ik zal mijn website blogschrijver noemen. Dat vat het wel samen in het Nederlands.
Wat zijn de eigenschappen van een goede copywriter?
Na het lezen van verschillende websites had ik een lijstje met enkele talenten die een copywriter moet bezitten. Ik besloot het te controleren met mijn eigen talenten:
- Creatief zijn (ok, dat moet lukken)
- Nieuwsgierig zijn (oeps, ben ik wel)
- Mensen kunnen overtuigen (mja, dat gaat ook wel)
- Over een brede kennis beschikken (top, dat is zo)
- Iets kennen van marketing (dat is een werkpunt)
- Je moet kunnen verkopen (hmm, dat gaat ook)
- Weten hoe het internet en SEO werkt (een ander werkpunt)
- Onder tijdsdruk kunnen werken (ok, check)
Hmm, er was dus nog werk aan de winkel, want marketing, daar moest ik nog over leren. Dus volgde ik opleidingen, las ik talloze boeken en oefende ik met o.a. eigen websites.
Toch verbaasde ik me erover dat het vooral tekstschrijvers zijn die ingehuurd worden om teksten op websites te vullen.
Want het is de schrijver van de teksten op je website die je onderneming leidt.
Of is de klassieke indeling tussen tekstschrijvers en copywriters achterhaald?
Zorgen tekstschrijvers alleen maar voor correcte teksten en copywriters voor leuke teksten?
Schrijven tekstschrijvers alleen maar voor een goede tekst en copywriters voor de doelgroep?
Wat moet een goede copywriter kennen?
Een boek is goed om te leren, maar je wilt toch meer: horen van de succesvolle copywriters en content marketeers hoe zij het doen. Wat zijn hun trucjes? Welke tools gebruiken ze? Wat is hun geheime code om op het internet mensen te verleiden alsof het niets is?
Dus investeerde ik duizenden euro’s in mezelf door het volgen van cursussen en workshops. Nationaal en internationaal (het lijstje vind je op de pagina over mij). Want ik zal eerlijk zijn: de meeste trucs leer je van internationale, vooral Engelstalige copywriters (dit is mijn lijstje met opleidingen).
Als je zelf van plan zou zijn om copywriter te worden, raad ik je aan om dit zeker te doen. Meer zelfs: het is een must!
Niet alleen leer je dat schrijven voor het internet totaal anders is dan bijvoorbeeld een boek schrijven.
Maar je leert technieken waar je voordien nog nooit had bij stil gestaan.
Je leert verschillende tools voor SEO en copywriting kennen.
O ja, wat je op school hebt geleerd over schrijven, mag je gewoon vergeten. Behalve de taal en spelling dan.