Als je meer betrokkenheid wilt creëren bij bezoekers en graag wilt gecontacteerd worden, dan werken veel websites met contactformulieren. Je kan ook je mailadres in de footer of in de zijbalk van je website plaatsen, maar een contactformulier is handiger, want bezoekers blijven dan op je website. Als ze een mail moeten sturen dan, moeten ze je website verlaten, wat de kans kleiner maakt dat ze terug zullen keren. Maar er zijn nog redenen waarom een contactformulier te verkiezen is.
Voor welke redenen is een contactformulier op je website nuttig?
- De belangrijkste reden had ik al vermeld: bezoekers blijven op je website, wat de kans vergroot dat ze bijv. iets kopen of ontdekken waardoor ze klant worden. Je kan ze terug verwijzen naar de pagina waar ze van kwamen of een promotie aanbieden.
- Een contactformulier is laagdrempelig. Het is gemakkelijker dan een e-mail of telefonisch contact.
- Een contactformulier is snel verzonden. Het is sneller dan een gewone mail te sturen.
- Een bezoeker kan vragen stellen via het contactformulier voordat hij of zij bijv. software koopt of een beroep doet op je diensten.
- Door een contactformulier zullen bezoekers sneller opmerkingen doorsturen en feedback geven. De drempel is kleiner dan bij een gewone mail.
- Een contactformulier wekt vertrouwen want de bezoeker weet zo dat hij of zij altijd contact met jou kan opnemen.
- Je website ziet er professioneler uit met een contactformulier.
Welke extra mogelijkheden biedt een contactformulier?
Door een contactformulier kan je ook meer bereiken. Want je kan een bedankpagina tonen nadat een bezoeker het formulier verstuurd heeft. Op deze bedankpagina kan je de bezoeker wijzen op bijv. een gratis e-book, een nieuwsbrief waarvoor iemand zich kan inschrijven, enzovoort...
Als je suggereert dat je bezoeker zich kan inschrijven voor je nieuwsbrief, moet je wel letten op de dubbele opt-in (dit is dat extra vinkje dat ze akkoord zijn om je nieuwsbrief te onvangen) om in orde te zijn met de privacywetgeving.
Je kan dit niet enkel doen via de bedankpagina, maar je kan ook een automatische antwoordmail laten terugsturen waarin je jouw producten en diensten nog eens in de kijker kan plaatsen.
Waarop letten bij een contactformulier?
Het is belangrijk dat je alleen de informatie verzameld die je nodig hebt. Je kan vragen dat de bezoeker aanduidt waarvoor je wordt gecontacteerd. Of eventueel een bijlage bijvoegt als je bijv. een website hebt die digitale foto's verbetert.
Bij voorkeur maak je een aparte pagina met een contactformulier. Dan komt het woord "contact" in de menubalk van je website, wat dan weer meer vertrouwen wekt bij bezoekers.
Plaats je contactformulier niet in de footer: niet elke bezoeker scrolt tot volledig beneden, zelfs niet als ze op zoek zijn naar je contactformulier.
Als je verschillende doelgroepen hebt, kun je ze uit elkaar houden door verschillende contactformulieren op je website te plaatsen ofwel kun je een keuzemogelijkheid op je formulier voorzien zodat je direct weet om welke soort klant het gaat.
Hoe plaats ik een contactformulier in mijn website?
1. WP Forms
Er bestaat daar een handige gratis plugin voor: WP Forms. Je kan zelf aanvullen welke velden je in je contactformulier plaatst. Je kan WP Forms ook koppelen met marketingtools of een formulier maken waarbij moet betaald worden, bijv. aankoop cursus. In het onderstaande, Engelstalige filmpje van WPBeginner vind je meer uitleg hoe je zo'n formulier op je website plaatst.
2. Jotform
Een methode om een formulier te integreren op je website die meer mogelijkheden voor integraties biedt, is Jotform. Via Jotform kan je gratis 5 soorten formulieren gebruiken. Ze hebben ook allerlei templates voor formulieren (bijv. om een kamer of tafel in een restaurant te boeken, om bijlagen in te dienen, enzovoort,....). Je kan van je formulier ook een app maken om te gebruiken op smartphones. Je kan de ingediende formulieren laten doorsturen naar Excell, Google Sheets, Airtable, Asana, enzovoort... De integraties en mogelijkheden zijn eindeloos. Het bekijken waard als je jouw workflow gemakkelijk wilt laten verlopen waarbij je zelf minder moet tussenkomen.
Vergeet niet je contactformulier te integeren met je takenmanagementsysteem
Ik had het hierboven al gedeeltelijk over met Jotform. Ik hou ervan dingen simpel te houden en tijd te besparen. Bij voorkeur ook software die betaalbaar is. Het vraagt wel enig werk vooraf, maar ik heb op mijn verschillende websites mijn contactformulieren gekoppeld aan software waarmee ik taken beheer. Dit is een manier van contactformulieren op je website te voorzien waar vaak niet aan gedacht wordt.
Naargelang de website gebruik ik hiervoor twee systemen:
1. Dubsado
Dubsado is een website die je werk bespaart (en ook personeel): je kan via Dubsado een contactformulier maken waardoor je klant direct in het klantenmanagementsysteem terecht komt. En tegelijkertijd ook in een workflow waarmee automatisch (of na een handmatige goedkeuring) mails kunnen worden verstuurd naar je klant. Je hoeft dat niet steeds opnieuw mails te typen of er wordt in sommige gevallen automatisch een mail gestuurd als bepaalde voorwaarden vervuld zijn. Dubsado vraagt in eerste instantie een tijdsinvestering om alles in elkaar te steken, maar daarna bespaar je hopen tijd.
2. Clickup
Via Clickup kan je ook formulieren maken en deze automatisch aan een takenlijst laten toewijzen. De takenlijsten in Clickup kan je ook automatiseren (bijv. data toevoegen tegen wanneer je een taak moet vervuld hebben, een taak toewijzen aan iemand, een prioriteit toewijzen).
Ik gebruik Clickup met formulier voor mijn auteurswebsite, voor mijn copywritingbusiness gebruik ik het takensysteem van Clickup om niets uit het oog te verliezen. Het formulier op deze website werkt via Dubsado, net als alle mailverkeer die mijn klanten krijgen. Elke klant krijgt een klantenportaal bij Dubsado en kan indien gewenst ook zicht krijgen op het vorderen van de copywritingopdracht door toegang tot de takenlijst in Clickup die betrekking heeft op zijn opdracht.
Moet je dus een contactformulier op je website plaatsen?
Ja, zeker doen. Maar denk daarbij ook eens na over je gebruiksgemak. Als je tijd wilt winnen, dan kan je overwegen om te werken met andere software dan plugins om een contactformulier te maken voor je website.