Hoe schrijf je goede webteksten?
Een vraag die veel ondernemers met websites zich stellen.
De vraag is alleen: wat is dat?
Laat mij mijn "copywritingtoverstokje" bovenhalen en 9 tips tevoorschijn toveren die je kunnen helpen om de teksten op je website te verbeteren.
Foto: Artem Maltsev via Unsplash
Maar voor je kan toveren, moet je eerst weten wat betere webteksten zijn.
Wat zijn betere webteksten?
Een goede webtekst voldoet aan de 3 I's, zoals ik dat noem: een goede webtekst inspireert, informeert en intrigeert de websitebezoekers.
De tekst geeft een antwoord op de vragen die een websitebezoeker heeft. Dit kan informatie, een cursus, een checklist, een product of dienst, enzovoort... zijn.
Websitebezoekers zijn geïntrigeerd door je website, dat wil je bereiken: dat ze verwonderd, nieuwsgierig, geprikkeld zijn.
Waarom moet ik bezoekers niet alleen informeren, maar ook intrigeren en inspireren?
Omdat websitebezoekers geen webteksten meer lezen.
Nee, ze scannen hun webteksten.
In de vorm van een F: het bovenste gedeelte van de website en de linkerkant.
Als ze niet meteen vinden wat ze zoeken, dan zijn ze weg.
En dat wil je niet.
Dus laat me 9 kleine toverspreuken onthullen die zorgen voor betere webteksten. Negen copywritingmantra's om te onthouden zodat je teksten op je website beter worden en op een magische wijze bezoekers aantrekken.
Bron: foto Almos Bechtold via Unsplash
Negen tips om betere teksten te krijgen op je website
.
1. Duidelijke teksten
Websitebezoekers willen snel zien waarover je website gaat. Ze zijn ongeduldig.
Ze lezen een tekst niet zoals ze een boek of krant lezen, nee, hun ogen springen over het scherm van boven naar beneden en van links naar rechts.
Dus moet je van in het begin zorgen voor duidelijke teksten op je website.
Snelle antwoorden, geen lange uitweidingen.
Elke tekst gaat over 1 onderwerp, 1 idee.
Zo vermijd je dat de bezoeker wegklikt.
Herhaling kan, maar enkel om het belangrijkste te benadrukken.
Je kunt altijd je website eens laten nakijken door een vriend of collega om te kijken of alles voldoende duidelijk is voor een toevallige websitebezoeker.
2. Een goede structuur
Hou er rekening mee dat een bezoeker van je website gewoon via Google of een andere zoekmachine op een webpagina terecht komt.
Dus moet elke webpagina op zichzelf vertellen waarover de website gaat.
Voorzie gemakkelijke navigatie binnen je website door het gebruiken van links tussen je pagina’s, een duidelijk menu en navigatiemogelijkheden in de zijbalk en/of de footer van je webpagina.
Gebruik genummerde lijsten, opsommingstekens en ongenummerde lijsten.
Vermijd advertenties die kunnen storen.
Verplaats je in een toevallige webbezoeker.
Kan die van gelijk welke pagina gaan naar je verkooppagina of contactpagina?
Want dat is uiteindelijk wat je wilt: dat je websitebezoeker bij jou koopt of contact met je neemt.
3. Gebruik de witruimte op je website
Lezen op een beeldscherm is iets anders dan lezen op papier.
Het lezen zelf gebeurt oppervlakkiger, is vluchtiger.
Om je tekst goed leesbaar te houden is het nodig dat je rust creëert in je blogbericht.
Hoe doe je dat?
Door meer witruimte te gebruiken tussen de alinea’s.
Kies dus een goed WordPress thema voor je website waarin je voldoende witruimte kan aanhouden bijvoorbeeld bij een opsomming. Ik gebruik Thrivethemes. Een echte aanrader om snel websites te bouwen en het design te veranderen.
Maar welk thema je ook gebruikt voor je website, het belangrijkste is oog te hebben voor de witruimte zodat de ogen van je lezers rust krijgen.
Gebruik ook afbeeldingen en video om je witruimte te onderbreken, maar geen te grote afbeeldingen of te veel, want dan kan storend werken.
Ook opvallende quotes hebben een plaats in je blogartikels en webpagina's.
“Your job is not to write copy. Your job is to know your visitors, customers and prospects so well, you understand the situation they’re in right now, where they’d like to be, and exactly how your solution can and will get them to their ideal self.” –
4. Gebruik duidelijke titels
Omdat je websitebezoeker vluchtig de webpagina waarop hij terecht is gekomen scant, is het nodig om elke webpagina te voorzien van duidelijke koppen en titels.
Hou je headings of titels ook kort.
Geen ellenlange titels die meer dan één lijn vormen.
Gebruik ook tussenkoppen (zoals in deze blogpost), zo kan je lezer snel zien welke informatie hij kan terugvinden in je blogbericht.
Zoek naar interessante titels en tussentitels, want een websitebezoeker vindt dat aantrekkelijk om verder te lezen (dan zijn deze tussentitels maar saai, bedenk ik nu plots).
Je vertrekpunt bij de creatie van een titel moet de vraag zijn: wat vindt mijn bezoeker interessant genoeg om verder te lezen?
5. Plaats regelmatig een bericht om je website actueel te houden
Niets zo vervelend als een website waar je duidelijk leest dat er recent geen bericht meer opgeplaatst is.
Je zoekt informatie en dan zie je dat de tekst die je gevonden hebt, al enkele jaren oud is.
Is de informatie dan nog actueel?
Soms wel, zoals bijvoorbeeld tips over schrijven, maar in de meeste gevallen is wat je leest niet meer actueel.
Veel ondernemingen en zelfstandigen laten eens hun website gemaakt is, deze aan zijn lot over.
Er verandert niets.
Maar er is altijd wel iets dat kan gemeld worden.
Klanten zijn tevreden over je dienstverlening: laat hen dan iets schrijven dat je kan gebruiken op je website, plaats foto’s.
Of je hebt een nieuwe werkwijze of gebruikt andere materialen, er is een nieuwe collega, je hebt een evenement of opendeurdag georganiseerd.
Er is altijd wel iets waarover je kan schrijven.
Zo blijft je website actueel wat onbewust vertrouwen geeft aan de bezoekers van je website.
Bovendien scoor je ook hoger in Google als je website actueel is.
Door regelmatig berichten te posten, doe je automatisch aan zoekoptimalisatie of SEO voor Google en zul je hoger scoren bij de zoekopdrachten.
Actuele blogberichten doen bezoekers als bijen afkomen op een boterham met confituur (voor de Nederlandse lezers: met jam).
Bron: Foto Jonathan Pielmayer via Unsplash
6. Gebruik korte zinnen en korte opsommingen
Geen ellenlange zinnen gebruiken op je website, het is geen roman die je schrijft (voor mij als schrijver is dit dus een aandachtspunt).
Simpele, korte zinnen.
Een gemiddelde van 3 tot 5 korte alinea's van enkele regels.
Vermijd buitensporige beschrijvingen (oei, moeilijk als schrijver) en schrijf to-the-point.
Gebruik kolommen als dat kan, bijvoorbeeld als je de ‘unique sellingpoints’ (USP's) of elementen wilt opsommen waarom iemand bij jou moet kopen.
Maar ook bij kolommen hou je jouw opsommingen bij voorkeur kort
Sommigen zeggen dat een zin op een website bij voorkeur niet langer mag zijn dan 15 woorden om een bezoeker op je website te houden.
Oeps, ik denk dat ik in dit bericht wel enkele zinnen heb die langer zijn…
Eventjes tellen...
Bron: Foto Crissy Jarvis via Unsplash
7. Schrijf voor je websitebezoekers, niet voor Google
De tijd dat je een blogbericht moest volproppen met zoekwoorden, ligt al eventjes achter ons. Soms kom je het nog tegen: keyword stuffing wordt dit ook wel genoemd: je tekst volstoppen met altijd maar dezelfde woorden.
Google is geëvolueerd en weet steeds beter waarover de inhoud van een tekst gaat. Vroeger moest je specifieke zoekwoorden gebruiken om gevonden te worden door Google.
De analyses van zoekrobots worden steeds beter. Google herkent nu ook beter of een tekst op een 'natuurlijke wijze' in elkaar zit. Om het in moeilijke woorden te zeggen: LSI of Latent Semantic Indexing is het systeem waarmee Google werkt om een natuurlijke structuur in teksten te herkennen.
Maar je schrijft niet voor Google: je schrijft voor je lezers.
Door het gebruik van synoniemen doe je beide: je schrijft voor je lezers die je teksten aantrekkelijk vinden door de afwisseling en Google houdt ook van synoniemen omdat deze vermijden dat altijd hetzelfde zoekwoord wordt gebruikt in een tekst en je dus schuldig maakt aan keyword stuffing.
Varieer op hetzelfde onderwerp in je teksten.
8. Onderstreep alleen de hyperlinks in je teksten
Het is een ongeschreven wet in de internetwereld dat alleen hyperlinks, dus links die doorverwijzen naar een andere website of webpagina onderlijnd zijn.
In boeken, mails of briefwisseling onderlijnen we soms iets waarop we de aandacht willen vestigen. Doe dit niet op een webpagina.
Als je iets wilt benadrukken, plaats dit dan bijv. in het vet of een ander kleur.
Want als je het onderlijnt en je bezoeker wilt erop klikken, gebeurt er niets.
Dat levert irritatie op: wie wil er nu irritatie als iemand jouw website bezoekt?
Niemand.
Als je hyperlinks gebruikt, let ook op de tekst die je onderlijnt: een 'klik hier' met een hyperlink is niet ideaal voor je SEO. Voor Google en andere zoekmachines zegt 'klik hier' niets.
Het is beter om het zoekwoord waarop je gevonden wilt worden, bijv. betere webteksten, te onderlijnen met een hyperlink, want dat is wel duidelijk voor Google.
9. Gebruik een lichte achtergrond op je website
Sommige websites gebruiken een donkere achtergrond.
Een lichte achtergrond van je website met donkere letters zorgt voor de beste leeservaring.
Hoe meer contrast, hoe beter.
Dan denk je nu misschien: waarom gebruik ik dan geen donkere achtergrond met een wit lettertype dat leest toch ook goed?
Ja, maar niet op een website. Dan is het moeilijker leesbaar.
Hetzelfde geldt voor achtergrondfoto’s met tekst op. Dat staat leuk op instagram bij een quote, maar niet op je website.
Surf maar eens rond op het internet: je vindt vooral websites met een witte achtergrond: dat heeft zijn reden.
Witte achtergronden zijn publiekstrekkers.
Bron: Foto Viktor Forgacs via Unsplash
Dit zijn mijn 9 copywritingmantra's die ik altijd probeer te herhalen als ik teksten schrijf.
Maar natuurlijk zijn dit maar enkele mantra's uit het grote copywriting toverboek.
Schrijf je dan in op mijn nieuwsbrief.
O ja: een goede webtekst sluit af met een call-to-action. Dat is een actie die de websitebezoeker kan ondernemen. Bijvoorbeeld: inschrijven op een nieuwsbrief.