Ik bouw verhalen, jij spaart tijd

Originele copywriting

maart 14

Copywriting, content marketing of teksten schrijven, de schrijver leidt je onderneming

Het is de schrijver die jouw onderneming leidt.

Want de schrijver zorgt voor de aandacht.

De schrijver zorgt voor verkoop en leads.

De schrijver zorgt voor het engagement van je publiek.

De schrijver beïnvloedt wat mensen die jouw website bezoeken denken en doen.

Ik ben zo’n schrijver. Of is het copywriter? Of tekstschrijver? Content marketeer?

Hoe moet ik mezelf nu noemen? Wat is de juiste terminologie, want je wilt toch weten met wie je te maken hebt en wie je eventueel inhuurt? Wat heb je nodig? Dat is een vraag die jij je wellicht ook soms stelt: hoe noem je zo iemand die teksten voor je website schrijft zodat je meer resultaten krijgt?

Wat doe ik dan? Copywriting, content marketing of gewoon teksten schrijven: wat is het verschil?

Wat ben ik?

Op deze vraag zocht ik een antwoord toen ik startte met copywriting, teksten schrijven of content marketing of wat het ook was. Ik neem je mee op mijn zoektocht hoe deze wereld in elkaar zat.

Wat is het verschil tussen copywriting, content marketing of teksten schrijven?

Als je wilt weten welk woord je het best kan gebruiken, dan ga je op zoek, net zoals Sherlock Holmes op zoek gaat naar sporen.

Wat is een tekstschrijver?

 

Ik besloot om te kijken in de Dikke Van Dale en te beginnen met het Nederlands: het woord tekstschrijver:

iem. die in opdracht teksten schrijft; = copywriter

Dat was dus niet wat ik zocht.

In Wikipedia had ik meer resultaat bij het opzoeken van tekstschrijver:

“Een tekstschrijver of tekstschrijfster is een  schrijver van teksten van diverse aard, zoals muziek, proza, theaterstukken of cabaretvoorstellingen, maar ook van teksten voor derden die bedoeld zijn als voorlichting of reclame.

Een schrijver van reclameteksten wordt meestal copywriter genoemd. Een schrijver van liedteksten wordt doorgaans een tekstdichter of songwriter/liedschrijver genoemd. Een tekstschrijver voor toneel en televisie wordt meestal scenarioschrijver of scriptschrijver genoemd. Een ghostwriter schrijft persoonlijk getinte teksten, zoals romans voor schrijvers met (tijdelijk) weinig tijd, inspiratie of talent, en toespraken voor bedrijfsleiders, bestuurders en politici.”

Wat is een copywriter?


En wat zegt Wikipedia over het woord copywriter?

Ik geef je enkele zinnen uit de gevonden uitleg over copywriter:

“Een copywriter is een tekstschrijver die is gespecialiseerd in het schrijven van reclametekst en andere wervende teksten. …

In tegenstelling tot de tekstschrijver is de copywriter namelijk niet per se geïnteresseerd in grammatica of spelling, maar in het bewerkstelligen van een actie bij de lezer. En daarvoor zijn weer heel andere capaciteiten benodigd. …

Hij moet ook gevoel hebben voor sociale media, omdat veel campagnes via die media verlopen. Daarnaast moet hij weten hoe je websites vindbaar maakt in zoekmachines en moet hij weten van consumentenpsychologie en marketing. …

Zijn teksten en concepten hebben vaak persuasieve doelen. Zijn teksten moeten een lezer overtuigen en aanzetten om een product of dienst te kopen. Ook kan zijn tekst tot doel hebben om een merk bekender en geliefder te maken. Dat staat tegenover neutrale teksten die de lezer over een onderwerp moeten voorlichten of inlichten, zoals een patiëntenfolder of een persbericht. Copywriters schrijven soms ook wel zulke teksten.”

Onderaan het artikel zie ik dat de tekst deels afkomstig is van een blogartikel wat is copywriting? van de website van Doyoucopy.nl, één van de websites die je moet volgen als je geïnteresseerd bent in bloggen, copywriting of schrijven voor het internet.

Of hoe wikipedia zelfs teksten haalt bij copywriters.

Dus samengevat: het verschil tussen tekstschrijver en copywriter is dat de copywriter beter weet hoe publiek te verleiden om een actie te ondernemen. Een copywriter weet ook hoe het internet werkt. Alleen ben ik wel niet akkoord dat een copywriter niet geïnteresseerd is in grammatica of spelling. Een goede copywriter is daar wel in geïnteresseerd, want hoe kan je alle dagen met woorden bezig zijn als je niet houdt van taal? Of niet houdt van spelling?

Ah wat, ik besloot om te kiezen voor copywriter en dit af en toe te mengen met tekstschrijver. Als je kijkt op het internet, zie je dat beide termen door elkaar worden gebruikt.

Wat dan met content marketing?


Wikipedia to the rescue:

Contentmarketing omvat alle soorten marketing waarbij ‘content’ – inhoud of informatie voor de consument – wordt gemaakt en verspreid. Die content kan zowel tekstueel als audiovisueel zijn, gaande van nieuws- en blogberichten over casestudy's en handleidingen tot video’s en infographics….In de jaren 2010 groeide contentmarketing aan de hand van blogs, video's en infographics uit tot een van de belangrijkste takken van internetmarketing. Contentmarketing is als onderdeel van een internetmarketingstrategie nauw verbonden met zoekmachine optimalisatie of 'SEO'. Copywriters die content schrijven, moeten doorgaans rekening houden met SEO-technieken, zoals het gebruik van specifieke zoektermen.”

Lees in dit blogartikel meer over de 5 voordelen van contentmarketing.

Dus als je een goede copywriter zoekt voor jouw website, zoek je volgens Wikipedia  een tekstschrijver, copywriter én content marketeer. Drie voor de prijs van één.

Maar het verwondert me:  het is de schrijver die jouw onderneming leidt.

Want zijn woorden zijn het eerste contact met jouw publiek.

Want zijn teksten doen mensen dromen, volgen of kopen.

Want zijn zinnen smeden een band met jouw klanten.

Het is de schrijver die jouw onderneming leidt.

Kan zomaar? Zonder specifieke opleiding? Kan ik me zomaar copywriter noemen?

Ik ben dan wel een schrijver die een boek heeft geschreven, maar kan ik daarom ook jouw klanten verleiden? Ken ik daarom de technieken die het internet en vooral Google hanteert om gevonden te worden? Weet ik daarom de trucjes en geheimen van de succesvolle copywriters en tekstschrijver?

Dus ging mijn zoektocht verder, want Sherlock Holmes geeft niet zomaar op.

Wie wordt het meest gezocht op Google?

Als je wilt gevonden worden, moet je weten wat op Google gezocht wordt. Dus zocht ik eens op tekstschrijver: 1.260.000 resultaten

Copywriter: 52.700.000 resultaten

Content marketeer: 5.140.000 resultaten

Tekstschrijver heeft volgens KWFinder 420 maandelijkse zoekopdrachten, copywriter 3.200 maandelijkse zoekopdrachten en content marketeer 100 maandelijkse zoekopdrachten.

Ok, ik hou van een uitdaging: copywriter wordt het dus. Maar dat is zo’n Engels woord. Weet je wat? Ik zal mijn website blogschrijver noemen. Dat vat het wel samen in het Nederlands.

Wat zijn de eigenschappen van een goede copywriter?

Na het lezen van verschillende websites had ik een lijstje met een aantal talenten die een copywriter moet bezitten. Ik besloot het te controleren met mijn eigen talenten:

  • Creatief zijn (ok, dat moet lukken)
  • Nieuwsgierig zijn (oeps, ben ik wel)
  • Mensen kunnen overtuigen (mja, dat gaat ook wel)
  • Over een brede kennis beschikken (top, dat is zo)
  • Iets kennen van marketing (dat is een werkpunt)
  • Je moet kunnen verkopen (hmm, dat gaat ook)
  • Weten hoe het internet en SEO werkt (een ander werkpunt)
  • Onder tijdsdruk kunnen werken (ok, check)

Hmm, er was dus nog werk aan de winkel, want marketing, daar moest ik nog over leren.

Ik zocht opleidingen die mij meer konden leren over het vak. Het ambacht van het copywriting leren. Zowel Amazon als Bol.com waren zeer gelukkig met mijn beslissing om mij in dit ambacht te verdiepen, want de koeriersdiensten konden niet snel genoeg de boeken aanleveren. Ik moest toch het computerscherm een beetje minderen door een zware hersenschudding, dus dat kwam van pas om boeken over bloggen, content marketing, copywriting en adverteren te lezen.

copywriting of content marketing

copywriting of content marketing? - Bron: Unsplash.org

Toch verbaasde ik me erover dat het vooral tekstschrijvers zijn die ingehuurd worden om teksten op websites te vullen.

Of is de klassieke indeling tussen tekstschrijvers en copywriters achterhaald? 

Zorgen tekstschrijvers enkel voor correcte teksten en copywriters voor leuke teksten?

Schrijven tekstschrijvers enkel voor een goede  tekst en copywriters voor de doelgroep?

Wat moet een goede copywriter kennen?

Een boek is goed om te leren, maar je wilt toch meer: horen van de succesvolle copywriters en content marketeers hoe zij het doen. Wat zijn hun trucjes? Welke tools gebruiken ze? Wat is hun geheime code om op het internet mensen te verleiden alsof het niets is?

Dus investeerde ik duizenden euro’s in mezelf door het volgen van cursussen en workshops. Nationaal en internationaal (het lijstje vind je op de pagina over mij). Want ik zal eerlijk zijn: de meeste trucs leer je van internationale, vooral Engelstalige copywriters (dit is mijn lijstje met opleidingen).

Als je zelf van plan zou zijn om copywriter te worden, raad ik je aan om dit zeker te doen. Meer zelfs: het is een must!

Niet enkel leer je dat schrijven voor het internet totaal anders is dan bijvoorbeeld een boek schrijven? Maar je leert technieken waar je voordien nog nooit had bij stil gestaan. O ja, wat je op school hebt geleerd over schrijven, mag je gewoon vergeten. Behalve de taal en spelling dan.

Want het zijn jouw woorden die een onderneming leidt. 

Jouw woorden vormen de basis van alle inhoud online, van alle content.

Jouw woorden verleiden of stoten af.

Jouw woorden worden een blogpost, webpagina of landingspagina.

Wat kost een goede copywriter?

Na de terminologie die je gebruikt, de kennis die je verzamelt om een copywriter te zijn, kom je op de prijs. Hoeveel vraagt een copywriter voor zijn diensten? Ook Sherlock Holmes werkt niet voor niets.

Je vindt veel verschillende prijzen voor copywriting op het internet. Je vindt uurprijzen, prijzen per woord of projectprijzen.

Wat is de uurprijs voor een copywriter?

Meestal wordt er een uurprijs vermeld. Heel eerlijk, dat is ook het meest logische. Soms is een tekst 400 woorden lang, een andere keer 2.000 woorden. Is het onderwerp gemakkelijk of eerder complex? Gaat het om juridische teksten die omgezet moeten worden in leesbare taal? Moet de tekst rekening houden met SEO of wil je gewoon een creatieve tekst? Het antwoord op al deze vragen beïnvloedt de tijd die een copywriter nodig heeft voor jouw tekst.

Bovendien kom ik zo op de filosofische vraag: wat is tijd? Want de tijd die je steekt in het bedenken van een slogan of opvallende titel die klanten aantrekt, die is rekbaar. Soms heb je direct een ingeving, maar een andere keer duurt het iets langer en moet je veel opzoekingswerk doen om inspiratie te vinden. Om maar te zeggen dat het vaststellen van het aantal uur niet altijd zo gemakkelijk is.

Gemiddeld vind je een uurprijs van 50 euro, maar de prijzen gaan van 25 euro tot 125 euro per uur. Wie kies je best? Dat is een beslissing die jij alleen kan maken. Een goedkope copywriter is meestal een starter of iemand die het in bijberoep doet. De vraag is wat voor jou het belangrijkste is: de prijs of goede teksten. Kijk dus zeker al naar de teksten die de copywriter al geschreven heeft.

Wat is de prijs per woord voor een copywriter?

Dit is een duidelijke manier voor de opdrachtgever. Als die een tekst wilt van 500 woorden, dan weet hij hoeveel hij zal moeten betalen. Deze prijszetting houdt echter geen rekening met opzoekingswerk SEO, andere research, de complexiteit van de tekst, enzovoort… Het hangt ook af van hoeveel correctierondes er in deze prijs inbegrepen zijn. Je kan als opdrachtgever toch duurder uitkomen omdat er meerdere correctierondes nodig zijn. Daarom dat ik deze manier niet gebruik. De gemiddelde prijs per woord bedraagt 0,15 euro. De prijzen variëren tussen de 0,02 tot 0,40 euro per woord.

Wat is de prijs per project voor een copywriter?

Dit is de opsomming van een lijst projecten met een vaste prijs, bijv. opmaak homepagina van een wesite kost x euro, een blogartikel van 800 woorden kost x euro, … Dit geeft duidelijkheid naar de opdrachtgever wat hij mag verwachten.

Dit is wat ik gebruik. Ik geef een richtprijs per soort project op mijn website, maar dit gaat om een richtprijs.

Na de briefing, wordt bepaald of door de eisen die gesteld worden, de richtprijs voldoende is. Want stel dat je vraagt dat ik zelf research doe rond een complex onderwerp, dan moet ik daar veel meer tijd aan besteden. Dan begrijp je wellicht dat de prijs ook hoger zal liggen dan de richtprijs. Maar dat regelen we met een offerte. Dat is een aanbod volgens Wikipedia.

Want…..

Het is de schrijver die jouw onderneming leidt.

Daarom zwicht ik niet voor goedkope prijzen.

Daarom aanvaard ik geen magere aalmoes.Het is de schrijver die jouw onderneming leidt.

Iedereen wilt geholpen worden door iemand die zij als expert beschouwen of die ze vertrouwen. Gewoon aandacht krijgen is niet genoeg om van lezers klanten te maken.

Daarom zoeken lezers vaak ook naar sociaal bewijs dat een copywriter inderdaad de moeite waard is om te volgen. We zijn nu eenmaal kuddedieren die sneller iets doen als een ander het doet. Terwijl de teksten van een copywriter op zijn eigen website veel vertellen over de originaliteit, creativiteit, stijl en taalgebruik.

Waarom wordt een schrijver uit Brugge een freelance copywriter?

Veel schrijvers waren ooit copywriters. Ze komen uit de journalistiek of marketingwereld. Maar ook een schrijver kan een copywriter worden, want als schrijver ben je al gewoon om een goed verhaal te vertellen.

In afwachting van mijn bestsellerstatus als auteur, begon ik te lezen en leren over copywriting. En ik werd verliefd. Verliefd op de gedachte dat mijn schrijven mensen kon beïnvloeden en overtuigen. Ik werd verliefd op de idee mensen tot actie aan te zetten. Maar ik had één groot struikelblok:

Ik was een verhalenverteller, een fabulant.

Ik wil zo goed schrijven dat mensen blijven hangen. Dat weerhield me ervan om een goede copywriter te zijn.

De weg tussen houden van copywriting en met groot talent goede copywriting af te leveren is lang.

Ik leerde dit maar door te lezen en lessen te volgen. Door mijn schrijfstijl voor het schrijven voor het internet aan te passen.

Totdat ik de 10 geboden voor het verkopen met woorden  via het internet begreep.

Mijn 10 geboden van een goede copywriter

Een goede copywriter is niet gewoon een schrijver of tekstschrijver. Nee, een goede copywriter beheerst ook de kunst van het verkopen, psychologie, creativiteit, marketing en zoveel meer.

Als je al een goede schrijver bent, moet je overwegen om hierin om een uitzonderlijke copywriter te worden. Je hebt zeker deze tien deze 10 geboden nodig:

1. Gij zult intensief onderzoek uitvoeren

Een goede freelance copywriter neemt zijn onderzoek op het internet serieus. Daarom gaat het onderzoek ver. Net zoals Sherlock Holmes. Het gebruiken van KWFinder, Semrush en Buzzsumo en andere SEO-tools. Het bekijken van Quora, LinkedIn- en Facebookgroepen of lezersfora. Door intensief onderzoek blijf je voor op anderen.

2. Gij zult  de juiste vragen stellen

Of het nu gaat om vragen die potentiële klanten kunnen stellen of een expert in jouw onderneming of klant die moet geïnterviewd worden. De juiste antwoorden kunnen helpen om die woorden te gebruiken op je website waarnaar mensen op zoek zijn.

3. Gij zult gedragspsychologie kennen

Omdat je als copywriter mensen wilt verleiden en overtuigen om iets te doen, is het nodig te verstaan hoe mensen zich gedragen op het internet. Dus moet je een beetje een psychologiefan zijn. Je volgt de laatste ontwikkelingen in gedragspsychologie en integreert dit in je werk.

4. Gij zult verkoopsgerichte teksten schrijven

Als een copywriter te veel angst heeft om in elke tekst een lead of call-to-action te integreren, dan zal er niet veel resultaat bereikt worden. Door verkoop gedreven te zijn, schrijf je krachtige teksten op landingspagina’s en websitepagina’s die SEO-gericht zijn.

5. Gij zult strategisch denken

Bekwame copywriters zorgen voor projecten die het doelpubliek fantastisch vindt. Daarvoor vinden zij een content strategie of een strategie om voor inhoud te zorgen die verleidt.

6. Gij zult de nodige informatie verzamelen

Een copywriter is niets zonder informatie. Dat kan gaan om informatie verzamelen bij de opdrachtgever door de juiste vragen te stellen of informatie op het internet en in boeken. Of gewoon het bijhouden van een swipefile met allerlei inspirerende voorbeelden.

7. Gij zult aandacht hebben voor de websitebezoeker

Als je resultaten wilt verhalen op het internet, dan schenk je aandacht aan de websitebezoeker. Je kent hun pijnpunten, lost hun problemen op door het geven van de juiste informatie. Je maakt handleidingen, stappenplannen en infographics. Alles zodat de websitebezoeker terugkeert omdat wat hij las zo interessant is.

8. Gij zult teksten optimaliseren

Alle tools zijn voorradig om te weten wat de mensen zoeken op het internet. Je zorgt voor altijd actuele content door teksten te optimaliseren voor websitebezoekers. Korte zinnen, duidelijke paragrafen en veel visuele inhoud. Je zorgt voor visuele informatie die een websitebezoeker graag heeft.

9. Gij zult adviseren

Als je klant een tekst wilt laten schrijven die echt geen kans maakt op gebied van SEO of een draak van een titel heeft, dan adviseert een kwalitatieve copywriter om de dingen anders te doen. Een tekst maken waarvan je weet dat die geen resultaat kan halen, is een ramp voor een goede copywriter.

10. Gij zult onwetend zijn

Een copywriter weet niet alles. Dus blijf je bijleren en belangrijke marketeers, bloggers en copywriters volgen. Blijf je inspiratie zoeken. Blijf je teksten oefenen. Blijf je taal en spelling onderhouden.

Dat zijn de tien geboden die ervoor gezorgd hebben dat ik van schrijver evolueerde naar een copywriter die uitzonderlijk wil zijn.

Maar ik vergeet nog mijn elfde gebod: 

Publiceer niets op je website dat op niets trekt of om het in West-Vlaams te zeggen: 

gen schete in e netzak.

Wil je ook gen schete in e netzak, dan kan ik je helpen: een freelance copywriter uit Brugge die content marketing met SEO copywriting combineert.

Tot slot nog dit:

Het is de schrijver die jouw onderneming leidt.

Als je geen tijd hebt om zelf goede teksten te schrijven.

Als je geen tijd hebt om zelf te investeren in zoekmachine optimalisatie (SEO).

Als je geen tijd hebt om de trucs van copywriting te leren.

Dan…..

Moet je werken met echte copywriters met kennis van SEO opgeleid zijn.

Of het nu copywriters, tekstschrijvers of contentmarketeers zijn.

En deze betalen wat zij verdienen.

Want uiteindelijk zijn het schrijvers.

Als deze schrijvers en copywriters tijd hebben tenminste…

Want het is de schrijver die jouw onderneming leidt.

Online resultaten nodig?

Geen tijd?


Als je:

Verkoop, verkeer, leads,

meer woorden nodig hebt,...

Ik verkoop woorden omdat het werkt.


Over de auteur

Bo Vickery

Bo is selfpublishing auteur en SEO-gericht copywriter vol creativiteit. Wie meer wilt weten, leest over mij of dit blogbericht.

Maar eigenlijk ben ik niet belangrijk, maar jij.

Tags





Woorden zijn belangrijk

Workshop:

Wat als onweerstaanbare titels jouw klanten onbewust verleiden zodat ze doen wat jij wil?

Wat als onweerstaanbare titels jouw klanten onbewust verleiden zodat ze doen wat jij wil?

Websitebezoekers blijven maar 10 tot 20 seconden op jouw website. 97% leest enkel de titels om te beslissen of ze verder lezen. Hoe zijn jouw titels?

Wil je jouw websitebezoekers verleiden met onweerstaanbare titels? Wil je een antwoord op je vragen die je hebt over je website? Een cursus die meegroeit met de antwoorden op de vragen die jij je stelt. Ontdek de geheime verkoopcode.

Reserveer nu al je plaats met een eenmalige introductiekorting van 40% voor deze workshop

Ben je het beu om nog eens een wandeling te maken?

Doe zoals Isaac Newton:

leer bij in periodes van pandemie met gratis waanzinnige tips om je website te verbeteren

Een quarantaineperiode is ideaal om te starten met bloggen (waarom niet over jouw wandelervaringen?) of om een boek te schrijven. 

Wist je dat Newton in 1666 zowel de wet van de zwaartekracht en de aard van het licht ontdekte tijdens een quarantaineperiode wegens de pest?

Wat als je deze tijd zou gebruiken om je website te verbeteren? 
O ja, wil je op reis en in zijn voetsporen treden, via deze link kan je een wandeling doen in Engeland waar Newton verbleef tijdens zijn quarantaine.

Dus gebruik deze quarantaine om te bloggen en te schrijven met waanzinnige gratis tips van Blogschrijver op de eerste van de maand om je maand goed te starten. 

>
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial