SEO Copywriting Blogschrijver

juli 8

Conversie

Conversie is gebaseerd op de gedachte dat alleen websitebezoekers hebben, niet genoeg is.

Een conversie staat voor het omzetten (converteren) van een bezoeker naar een iemand die actie onderneemt. Het optimaliseren van je website om meer resultaat (zoals leads en verkopen) uit je bezoekers te halen noemen.

Als ondernemer wil je dat deze bezoekers ook daadwerkelijk doen wat jij wilt dat ze doen. Of dat het kopen van een dienst, de inschrijving voor de nieuwsbrief, het bekijken van een training of een offertevraag betreft, maakt niet uit. Het is allemaal conversie.

Wat is een conversieratio?

Het conversatieratio betekent het percentage bezoekers op je website dat overgaat tot het gewenste conversiedoel.

De conversieratio wordt ook wel eens de key performance index of KPI voor webwinkels genoemd. Deze ratio zegt namelijk in hoeverre oriënterende bezoekers op jouw website daadwerkelijk een kopende klant worden. Bijvoorbeeld als je 100 klanten hebt op je website en 5 mensen hebben iets gekocht, dan is je conversieratio 5%.

Via Google Analytics kan je dit monitoren.

Wat is de gemiddelde conversieratio van een website?

Het gemiddelde conversatieratio van webwinkels ligt tussen de 1,5% en 2%. Bij startende webshops ligt het conversieratio meestal lager, terwijl grote, bekende merken een stuk hoger scoren.

Je kan dus niet gemakkelijk weten of je conversieratio nu goed is, omdat een conversieratio meestal niet constant is en er veel factoren zijn die deze beïnvloeden.

Je kan kijken naar het aantal bezoekers dat je hebt en hoeveel je minimaal moet verkopen per maand, om te kijken wat je minimale conversieratio moet zijn.

De conversieratio kan ook verschillen in elke stap van een verkoopproces of customer journey.

Dit is een artikel uit de kennisbank

In de kennisbank van Blogschrijver vind je een begrippenlijst SEO copywriting, copywritingtips, SEO tips en tips over digitale tools. Je vindt er alle blogartikels hierover terug per onderwerp.

Wat wil jij lezen in de kennisbank?

Copywritingtips

SEO Tips

Digitale tooltips


Wil jij je teksten op het web verbeteren via de 7 hoofdzonden?

Schrijf je in op de nieuwsbrief.

Max. 1 keer per maand. Je kan altijd uitschrijven. 

Online resultaten nodig?

Geen tijd?

Als je: 

meer woorden nodig hebt,...

Ik verkoop woorden omdat het werkt.





>