SEO Copywriting Blogschrijver

Canonieke URL

Een canonieke url of canonical url of canonical tag is een element in de broncode van een website. Deze broncode zegt aan Google met welke url de pagina getoond moet worden in de zoekresultaten. Meestal is dit dezelfde URL als die je ziet in de adresbalk, maar het kan ook anders.

Google indexeert een pagina met de URL die je in de adresbalk ziet. Hier is dat https://www.blogschrijver.be. Dit kan een probleem zijn als je twee pagina’s hebt die met dezelfde url’s bereikbaar zijn. Google noemt dit duplicate content en dat is nefast voor je ranking. Zo zorg je zelf voor een slechtere ranking omdat je jezelf concurreert en dat is uiteraard niet de bedoeling

Daarom bestaat er de mogelijkheid om een canonieke url in te stellen: dat is een alternatieve url die enkel de zoekmachine ziet.

Je vertelt hiermee tegen Google welke url moet getoond worden. Op deze manier worden identieke pagina’s als één pagina getoond in de zoekresultaten van de zoekmachines. Websitebezoekers zien deze canonieke url niet.

Wanneer heb je een canonical url nodig?

Zoals je al kon lezen, heb je dit dus nodig als je meerder pagina’s hebt met verschillende url’s maar met dezelfde inhoud.

Enkele voorbeelden:

Homepagina op verschillende manieren bereikbaar

Soms hebben websites verschillende mogelijkheden waarop ze bereikt kunnen worden:

https://blogschrijver.behttps://www.blogschrijver.behttps://blogschrijver.behttps://www.blogschrijver.behttps://www.blogschrijver.be/index.php

Al deze url’s leiden tot dezelfde pagina, maar toch kan Google dit als duplicate content zien.

Door https://www.blogschrijver.be toe te voegen als canonieke url zal alleen deze pagina geïndexeerd worden.


Bij webwinkels

Productenpagina’s zijn vaak via verschillende url’s te bereiken. Omdat je bepaalde producten vaak in verschillende categorieën kan terugvinden. Bijvoorbeeld: een ledlamp kan terug te vinden zijn bij lampen, accessoires bureaulamp, accessoires wandlamp, accessoires vloerlamp, enzovoort…

Dit zal er dan als volgt uitzien:https://webwinkel.be/lampen/ledlamphttps://webwinkel.be/accessoiresbureaulamp/ledlamphttps://webwinkel.be/accessoireswandlamp/ledlamphttps://webwinkel.be/accessoiresvloerlamp/ledlamp

Door https://webwinkel.be/lampen/ledlamp als canonieke url te gebruiken, vertel je de zoekmachines dat dit product enkel onder deze url mag geïndexeerd worden.


Meerdere landingspagina’s die sterk op elkaar lijken


Bij sommige advertentiecampagnes of campagnes op sociale media kan het gebeuren dat je landingspagina’s hebt die sterk op elkaar lijken. Dan kan het nuttig zijn een canonieke url in te stellen.


Een artikel op je website dat eerder op een andere website is gepubliceerd


Je plaatst een artikel op je website dat eerder op een andere website is gepubliceerd. Zo kun je een artikel overnemen van een andere website (natuurlijk alleen als die website daar akkoord mee is), zonder dat Google dit als duplicate content ziet. Of als je een website bijvoorbeeld splitst.


Pagina’s die verwijzen naar hetzelfde zoekwoord


Het kan soms handig zijn om ook pagina’s die focussen op hetzelfde zoekwoord met een canonieke url samen te voegen, maar dit is niet noodzakelijk.


Hoe stel je een canonieke url in?

In WordPress kan je dit gemakkelijk met de plugin Yoast SEO. 

Elke pagina is automatisch voorzien van een canonieke url. Ook handmatig kan je een canonieke url instellen met Yoast SEO. 

Via deze link vind je meer uitleg bij Yoast hoe je zo’n canonieke url kan instellen met de plugin (Engelstalige uitleg).

 Of je kan ook kiezen voor de All-in-one-SEO plugin, deze is iets moderner en als je een betalende versie wilt, ook goedkoper. De uitleg over de canonical url in de All-in-one-SEO plugin vind je via deze link terug.

Soms is het echter beter een redirect of doorverwijzing in te stellen. Zo kan je alle http:// naar https:// doorverwijzen voor heel je website. Je kan hiervoor de gratis Redirection plugin gebruiken.


Waar moet je opletten bij het instellen van een canonieke url?

Gebruik een canonieke url alleen maar als het gaat om content op pagina’s die echt identiek zijn. Anders kan het zijn dat Google de canonieke url negeert.

Gebruik wel altijd de volledige url beginnend met https:// of http:// en nooit een url die begint met een slash, bijv. /contact/. Dus https://www.blogschrijver.be/contact en niet blogschrijver.be/contact.

Let er ook op dat interne links op je website nooit verwijzen naar een pagina waar er een andere canonieke url is ingesteld.

Op de website van Screamingfrog heb je een overzicht van goede canonieke tags en slechte canonieke tags (wel Engelstalig).

Dit is een artikel uit de kennisbank

In de kennisbank van Blogschrijver vind je een begrippenlijst SEO copywriting, copywritingtips, SEO tips en tips over digitale tools. Je vindt er alle blogartikels hierover terug per onderwerp.

Wat wil jij lezen in de kennisbank?

Copywritingtips

SEO Tips

Digitale tooltips


Wil jij je teksten op het web verbeteren via de 7 hoofdzonden?

Schrijf je in op de nieuwsbrief.

Max. 1 keer per maand. Je kan altijd uitschrijven. 

Online resultaten nodig?

Geen tijd?

Als je: 

meer woorden nodig hebt,...

Ik verkoop woorden omdat het werkt.





>