SEO Copywriting Blogschrijver

Bounce rate

Bounce rate is het percentage bezoekers dat op je website belandt en snel vertrekt. Zij bekijken geen tweede pagina.

Welke factoren zorgen voor je bounce rate?

  • Een klik naar de vorige pagina (dit komt het meeste voor)
  • Het sluiten van de browser (dus scherm of tab)
  • Het klikken op een externe link
  • Het intikken van een andere URL
  • Geen interacties meer (een sessie wordt als beëindigd beschouwd na 30 minuten)Je bounce rate kans soms onterecht hoog zijn als er een foute tracking configuratie bestaat.Helaas zijn er situaties waar een foute tracking configuratie er voor kan zorgen dat je bounce rate onterecht hoog is.

Bounce rate bij e-mailmarketing

In e-mailmarketing (dus wanneer mensen zich aanmelden voor je nieuwsbrief), betekent bounce rate iets anders.

Daar betekent het dat je bericht krijgt dat bepaald e-mailadressen niet meer bestaan.

Zij komen terug omdat ze niet kunnen bezorgd worden. Het enige wat je kan doen, is ze verwijderen en de klanten contacteren (als je dat kan) om hun nieuw e-mailadres te vragen.

Bounce rate is iets anders dan exit rate

Om het begrip bounce rate volledig te begrijpen is het belangrijk dat je het onderscheid kent tussen bounce rate en exit rate. Bounce rate gaat alleen over websitebezoekers die je site verlaten zonder enige handeling of interactie.

Exit rate is het percentage mensen dat weggaat op elke willekeurige pagina. Vooral bij een checkout van een website is de exit rate een interessant element om te bekijken.

Wat verhoogt je bounce rate?

Een hoge bounce rate kan voorkomen wanneer je zoekmachine optimalisatie of SEO niet goed is. Je trekt dan bezoekers aan die op jouw website niet vinden wat ze zochten. De verwachtingen van je bezoekers waren anders. Je trekt dan de verkeerde doelgroep aan met je website.

Ook als je website geen tot weinig vertrouwen wekt, zal je bounce rate hoger zijn.

Hetzelfde geldt bij een slecht functionerende website met bijv. veel broken links of knoppen die niet werken.

Tot slot moet vooral je homepagina in enkele seconden duidelijk maken waarvoor jouw onderneming staat en wat mensen op jouw website kunnen vinden.

Bezoekers oordelen immers in enkele seconden jouw professionaliteit en betrouwbaarheid aan de hand van je website. 

Heb je een website die niet meer up to date is of onduidelijk is, dan zijn ze zo weg en zoeken ze naar iets anders.

Is een hoge bounce rate slecht?

Merkwaardig genoeg is een hoge bounce rate niet altijd slecht. Het kan zijn dat je bezoeker op een externe link klikt, waardoor hij jouw website verlaat, maar dat dit juist de bedoeling was (bijv. bij affiliatelinks). Jij hebt een bounce omdat de websitebezoeker gedaan heeft wat jij wou. Dus dat is dan niet slecht.

Of bezoekers komen naar je website voor een lang artikel dat je geschreven hebt. Nadat ze het artikel gelezen hebben, verlaten ze je website terug.

Dat hoeft niet slecht te zijn, want doordat je veel bezoekers krijgt voor dat artikel, scoor je hoger in Google.

Alhoewel je misschien liever had gehad dat deze websitebezoekers met jou in zee gingen en iets kochten of zich inschreven op je nieuwsbrief.

Wat kan je doen om je bounce rate te verlagen?

Eerst moet je doorzaak zoeken van de bounce rate. Hiervoor kan je terecht bij Google Analytics om te kijken welke bounce rate je hebt.

Je kan er zien op welke apparaten (mobiel of desktop) en in welke browsers de bounce rate hoog is.

Enkele vragen die je jezelf kan stellen, zijn: heb ik de juiste doelgroep? Is mijn website nog up to date? Is mijn aanbod duidelijk genoeg? Is de navigatie van de website duidelijk? 

Als je denkt dat je de oorzaak gevonden hebt, wijzig je aan je website en kijk je of je bounce rate verminderd is.

Wanneer de Google Analytics tracking code echter niet correct is ingesteld op alle pagina’s van je website, kan dit een je bounce rate negatief beïnvloeden. Wanneer de gebruiker van een pagina met correcte tracking code navigeert naar een pagina zonder tracking code, telt Google Analytics dit vaak als een bounce.

Dit is een artikel uit de kennisbank

In de kennisbank van Blogschrijver vind je een begrippenlijst SEO copywriting, copywritingtips, SEO tips en tips over digitale tools. Je vindt er alle blogartikels hierover terug per onderwerp.

Wat wil jij lezen in de kennisbank?

Copywritingtips

SEO Tips

Digitale tooltips


Wil jij je teksten op het web verbeteren via de 7 hoofdzonden?

Schrijf je in op de nieuwsbrief.

Max. 1 keer per maand. Je kan altijd uitschrijven. 

Online resultaten nodig?

Geen tijd?

Als je: 

meer woorden nodig hebt,...

Ik verkoop woorden omdat het werkt.





>