Je wilt een blogpost schrijven, maar waarover?
Wat wil je publiek of je websitebezoeker van een blogbericht?
Een moeilijke vraag, want elke websitebezoeker is iemand anders.
Zoals jijzelf uniek bent.
De marketeers die bedreven zijn in content marketing zullen zeggen dat je eerst een lijstje moet maken met de kenmerken van jouw publiek. De buyer persona. Met je buikgevoel weet je normaal wel wie je doelgroep is, weet je tot wie je richt met je website en blogartikelen.
Ik ga eerlijk zijn: veel tijd gebruiken voor dergelijke lijstjes over buyer persona's, zoals sommige marketingbureaus doen, dat doe ik niet. Ik schrijf op basis van SEO-onderzoek en op basis van mijn gevoel. De logica, rationaliteit in combinatie met de creativiteit en intuïtie. De linker- en rechterhersenhelft.
Het is belangrijker om mooie, aantrekkelijke teksten te schrijven die lezers graag lezen en die doen kopen. Zoals bij een spannend boek.
Op basis van je beeld van je websitebezoeker (al dan niet in een lijstje gegoten) kan je één van de volgende soort blogberichten gebruiken.
Ik heb tien verschillende soorten blogartikels opgesomd.
Tien blogberichten die je website aantrekkelijker zou moeten maken bij je websitebezoekers.
Bron: Wikipedia
Want tien is het perfecte getal. Toch volgens Pythagoras. Tien is de som van de eerste vier getallen (1 + 2 + 3 + 4 = 10). De eerste vier getallen vertegenwoordigen alles wat op de wereld voorkomt: 1 is een punt, 2 een lijn tussen twee punten, 3 betekent drie punten die een driehoek vormen, terwijl 4 punten een vierkant vormen. De één van de tien verwijst naar God en de cirkel, de nul naar de eeuwige cyclus van het leven. Maar ik wijk af, dat kan je wel eens hebben met een schrijver die ook SEO-copywriter is en zijn websitepubliek wil entertainen zodat het blijft lezen. Dat moet jij ook doen met jouw website.
Dus kan ik niet anders dat 10 soorten blogberichten opsommen die publiek aantrekken.
Zodat jij niet gewoon leest over het perfecte getal 10 volgens Pythagoras, maar dit getal 10 toepast in het creëren van perfecte blogberichten.
1. De hoe-doe-je-het-blogpost
Het woord zegt het zelf: hoe doe je iets.
Hoe maak je een tiramisu klaar? Hoe schilder je je slaapkamer? Hoe maak je een mondmasker?
Als je iets voor de eerste keer moet doen, is het geruststellend om te lezen hoe iemand datzelfde voor de eerste keer doet.
Iets zien doen is nog beter, dus het gebruiken van foto's of film is een meerwaarde voor je blog.
Want zeg nu zelf: je zit ook vaak op het internet om te zoeken hoe jij iets moet doen?
Zoals opzoeken hoe je moet bloggen bijvoorbeeld. Of hoe je jouw landingspagina's aantrekkelijk kan maken? Hoe je websitebezoekers tot klanten, zelfs tot fans kan doen converteren. Dit is een moeilijk woord om gewoon te zeggen dat je mensen doet inschrijven, info opvragen, kopen of wat je ook wilt dat je websitebezoeker doet.
2. De review
Wat doe je als je iets wilt kopen of een dienst wilt aanschaffen?
Juist, je gaat op zoek naar een review omdat je zeker geen kat in een zak wilt krijgen. Lezers zijn op zoek naar tips. Zo zal je voor een wiskundig probleem, zoals het berekenen van de schuine zijde van een driehoek op zoek gaan naar wat de stelling van Pythagoras opnieuw was.
Een kleine reminder wat deze stelling was, vind je hieronder.
(Tussen haakjes: te veel leuteren over de stelling van Pythagoras in dit blogartikel is wel niet zo goed voor de SEO-score, want dit artikel is vooral bedoeld om te ranken op het aantal soorten blogartikels waaruit je als ondernemer of copywriter kan kiezen.)
Schrijf dus af en toe, zelfs al behoort het niet tot het hoofdonderwerp van je blog een review.
Over hoe lekker het eten was in restaurant X, hoe zacht de bedden zijn in hotel Y en hoe gebruiksvriendelijk smartphone Z is.
Of hoe je getallen even belangrijk vindt als woorden en mooie teksten in blogartikels.
3. Het persoonlijk verhaal
Wij mensen zijn storytellers, verhalenvertellers.
Al vanaf we jong zijn, bestaat onze leefwereld uit verhalen.
Persoonlijke verhalen lezen lezers graag.
Herkenbaarheid, een lach en een traan, daar gaat het over.
Dus vertel ook iets persoonlijks in je blog (bijv. Mijn kat Feniks is in werkelijkheid mijn ghostwriter van mijn blogartikels).
Of begin met iets wat je overkomen is, een anekdote (bijv. Ik heb een zware hersenschudding gehad, waardoor ik creatiever werd)
Of begin je met te schrijven over Pythagoras.
4. De gids
Mensen willen ook weten als ze ergens naartoe gaan, wat er de moeite waard is.
Wat kan je bezoeken?
Waar is het goed om te eten (zeker bij Belgen belangrijk:-))?
Wat zijn de leukste terrasjes?
Wat zijn de ongekende, interessante plekjes?
Een gids is altijd een succespost.
Wie een uitstap maakt, bereid zich vaak voor op het internet.
Daar kom jij om de hoek kijken.
Het hoeft niet altijd om de grote reisbestemmingen te gaan, een blog over je eigen dorp kan ook al interessant zijn.
5. De ervaring blogpost
Mensen houden ervan te lezen welke ontwikkeling iemand heeft doorgemaakt, wat zijn of haar ervaringen zijn geweest.
Iemand die aan het begin van een weg staat, hoort graag van iemand anders hoe de reis verlopen is.
Bijvoorbeeld: een vastbenoemde ambtenaar met een twintigjarige carrière die na een burnout beslist om SEO copywriter te worden.
Zoals deze blog: wat heb ik geleerd over het bloggen?
Hoe heb ik het aangepakt?
6. De maak-het-leven-gemakkelijk blogpost
We zijn allemaal zo druk bezig.
Dan apprecieert je lezer het als je het leven gemakkelijker maakt.
Dat kan gaan om een plannetje, een checklist, een invulblad, enzovoort...
Alles wat het leven iets aangenamer maakt en ons tijd doet besparen.
7. De lijstjesblogpost
In dezelfde categorie: de lijstjespost.
Lezers houden van lijstjes, zoals dit er eentje is.
Lezers vinden dit duidelijk, weten wat ze mogen verwachten.
Nummers doen het ook altijd goed: 9 manieren om je werk te organiseren, 5 tips om je te ontspannen, 7 leuke daguitstappen, 11 must read boeken,....
Waarom dacht je dat ik deze blogpost begin met 10 soorten blogartikels en over Pythagoras vertel?
8. Het verhaal achter de schermen
Ook een leuke.
Wij zijn allemaal nieuwsgierig, dus lezen we graag hoe iets eraan toe gaat in een wereld waar we zelf niet vaak komen.
Dat hoeft daarom niet te gaan over een blik achter de televisieschermen van een televisieserie bijvoorbeeld, maar kan heel simpel gaan over jezelf.
Over hoe je ooit een bierbrouwerij hebt bezocht, je een dagje ergens als vrijwilliger hebt gewerkt, hoe je bureau eruitziet, ....
Ik zou wel niet schrijven over de laatste keer dat je als een echte Belg hebt gesjoemeld of de banden van je buurman hebt plat laten leeg lopen...
9. De uitdaging
Mensen houden van uitdagingen.
Zeker om ze te volgen.
Leg jezelf een uitdaging op of ga op een uitdaging in.
Plaats je vorderingen op het internet, zodat je lezers met je meeleven.
De icebucket-challenge was enkele jaren geleden populair en nu heb je ook nog 1 maand zonder alcohol als jaarlijks, terugkerende uitdaging.
Je kan bijvoorbeeld x kg willen afvallen in x aantal dagen, een maand geen suiker, elke dag een foto posten (op facebook populair) of waarom niet: gedurende x tijd elke dag een blogpost op je website posten.
Of je kan de uitdaging aangaan om met mij in zee te gaan als jouw SEO copywriter: dat is ook een uitdaging die kan tellen (tellen, snap je 'em?).
10. De blogpost met linken
Lezers appreciëren gemakkelijkheid.
Dus een blogpost die bestaat uit allerlei linken naar andere websites waar je lezer iets kan terugvinden, scoort goed.
Lezers zoeken inhoud die waardevol is, waar ze iets mee zijn.
Daarom heb ik in dit artikel ook links geplaats naar bijv. Pythagoras of enkele andere websites die ik gemaakt heb. Kan je de copywriting op die websites ook bewonderen.
Nog een bijkomend voordeel: mensen die gelinkt worden, die linken vaak terug naar jouw blog, wat je geloofwaardigheid en zelfvertrouwen als blogger een boost geeft.
Dit kan overigens ook een blogpost zijn waarop je linken plaatst van je eigen, oudere posts.
Zo recycleer je inhoud van je eigen blog die anders vergeten wordt. Ja, ook bij copywriting is recycleren hip en trendy.
Je lezer krijgt een soort overzicht, samenvatting van wat er te vinden is op je blog.
Dus trek ik nu mij stoute schoenen aan om jou de vraag te stellen: link jij terug naar deze blogpost? (P.S.: klanten die naar mij linken op hun website en sociale media krijgen een aantrekkelijke korting op hun eerste facturen).
Weet jij nog een andere soort blogpost die aantrekkelijk is voor het publiek?
Vermeld deze gerust hieronder in de commentaren. Dan kan deze tekst nog beter worden.
Boeken over copywriting en ondernemen
Een lijstje met mijn vakliteratuur over copywriting, SEO en ondernemen die ik
Hoe een burn-out, een zware hersenschudding en mantelzorg mij het geheim van het leven leerden kennen
Ik zag dubbel. Mijn hoofd spatte praktisch uit elkaar. Eind mei 2020
Wat zijn cookies en wat doen ze, een ontmoeting met het cookiemonster
Cookies, we klikken ze weg zonder nadenken, maar wat zijn die cookies,
Hoe zoekwoordenonderzoek de basis is voor steengoede copywriting die je klanten verleidt
Dankzij de blogartikelen wat is een zoekwoordenonderzoek en hoe maak ik een
Welk lettertype gebruiken voor mijn blog of website?
We zien ze alle dagen op verschillende websites: lettertypes. Maar wist je
Wat zijn de 10 eigenschappen waaraan een goede blogpost moet voldoen?
Volgens een artikel op Hubspot zijn er 10 kenmerken waaraan een goede
Hoe zorg ik voor een gebruiksvriendelijke sitemap voor bezoekers?
Als je wilt groeien en meer bezoekers wilt aantrekken, is het ook
Kan je geld verdienen met Google Adsense?
Je kan geld verdienen met Google Adsense, maar het zal niet de
Waarom starten met bloggen?
Starten met bloggen gaat niet gewoon over het beginnen met het schrijven