Hoe schrijf je goede webteksten? Een vraag waar ik ook mee worstelde. Dus wat doe je? Je leest veel over het onderwerp (als selfpublishing schrijver lees je hoe dan ook alles wat met taal en marketing te maken heef om je boeken te kunnen verkopen). Dan probeer je enkele dingen en hoera, het werkt.

Wat zijn nu de negen tips die ik kan meegeven om een goede blogtekst te schrijven zodat je website meer bezoekers trekt?

1. Duidelijke teksten

Websitebezoekers willen snel zien waarover je website gaan. Ze zijn ongeduldig. Ze lezen een tekst niet zoals ze een boek of krant lezen, nee, hun ogen springen over het scherm van boven naar beneden en van links naar rechts. Dus moet je van in het begin zorgen voor duidelijke teksten op je website. Zo vermijd je dat de bezoeker wegklikt. Je kan altijd je website eens laten nakijken door een vriend of collega om te kijken of alles voldoende duidelijk is voor een toevallige websitebezoeker.

2. Een goede structuur

Hou er rekening mee dat een bezoeker van je website gewoon via Google of een andere zoekmachine op een webpagina terecht komt. Dus moet elke webpagina op zichzelf vertellen waarover de website gaat. Voorzie gemakkelijke navigatie binnen je website door het gebruiken van links tussen je pagina’s, een duidelijk menu en navigatiemogelijkheden in de zijbalk en/of de footer van je webpagina. Verplaats je in een toevallige webbezoeker. Kan die van gelijk welke pagina gaan naar je verkooppagina of contactpagina? Want dat is uiteindelijk wat je wilt: dat je websitebezoeker bij jou koopt of contact met je neemt.

3. Gebruik witruimte

Lezen op een beeldscherm is iets anders dan lezen op papier. Het lezen zelf gebeurt oppervlakkiger, is vluchtiger. Om je tekst goed leesbaar te houden is het nodig dat je rust creëert in je blogbericht. Hoe doe je dat? Door meer witruimte te gebruiken tussen de alinea’s. Helaas heb ik deze tip maar ontdekt eens ik de website Blogschrijver had opgestart en een thema had gekozen. Dit thema is niet ideaal omdat wat ik in WordPress typ met veel witruimte bij de uiteindelijke ‘look’ toch dichter bij elkaar staat en dan moet ik telkens beginnen prutsen met html. Ik kan natuurlijk van thema veranderen, maar tot nu toe hou ik vast aan dit lettertype en deze ‘look’ want ik vind het iets hebben. Maar eigenlijk is mijn website geen goed voorbeeld wat deze tip betreft. Kies dus een goed WordPress-thema waarin je voldoende witruimte kan aanhouden bij bijv. een opsomming, deze raad kan ik je in ieder geval zeker geven.

4. Gebruik duidelijke hoofdingen of koppen en titels

Aangezien je websitebezoeker vluchtig de webpagina waarop hij terecht is gekomen scant, is het noodzakelijk om elke webpagina te voorzien van duidelijke koppen en titels. Hou je hoofdingen ook kort. Geen ellenlange titels die meer dan één lijn vormen. Gebruik ook tussenkoppen (zoals in deze blogpost), zo kan je lezer snel zien welke informatie hij kan terugvinden in je blogbericht. Zorg voor interessante titels en tussentitels. Iets dat een webbezoeker aantrekkelijk vindt om verder te lezen. Je vertrekpunt bij de creatie van een hoofding, kop of titels moet de vraag zijn: wat vindt mijn bezoeker interessant genoeg om verder te lezen? Omarm je bezoeker en maak het je websitebezoeker gemakkelijk.

5. Post regelmatig een bericht zodat je website actueel blijft

Niets zo vervelend als een website waar je duidelijk leest dat die al een tijdje niet meer actueel is. Je zoekt informatie en dan zie je dat de tekst die je gevonden hebt, al enkele jaren oud is. Is de informatie dan nog actueel? Soms we, zoals bijvoorbeeld tips over schrijven, maar in de meeste gevallen niet. Veel ondernemingen en zelfstandigen laten eens hun website gemaakt is, deze aan zijn lot over. Er verandert niets. Maar er is altijd wel iets dat kan gemeld worden. Klanten zijn tevreden over je dienstverlening: laat hen dan iets schrijven dat je kan gebruiken op je website, plaats foto’s. Of je hebt een nieuwe werkwijze of gebruikt andere materialen, er is een nieuwe collega, je hebt een evenement of open deurdag georganiseerd. Er is altijd wel iets waarover je kan schrijven. Zo blijft je website actueel wat onbewust vertrouwen geeft aan de bezoekers van je website. Bovendien scoor je ook hoger in Google als je website actueel is. Door regelmatig berichten te posten, doe je automatisch aan zoekoptimalisatie of SEO voor Google en zal je hoger scoren bij de zoekopdrachten. Actuele blogberichten doen bezoekers als bijen afkomen op een boterham met confituur (voor de Nederlandse lezers: met jam).

6. Gebruik korte zinnen

Geen ellenlange zinnen gebruiken op je website, het is geen roman die je schrijft (voor mij als schrijver is dit dus een aandachtspunt). Simpele, korte zinnen. Gebruik korte alinea’s van enkele regels. Gebruik kolommen als dat kan, bijvoorbeeld als je de ‘unique-sellingpoints’ of elementen wilt opsommen waarom iemand bij jou moet kopen. Maar ook bij kolommen hou je best rekening met geen te lange opsommingen. Soms zegt men wel eens dat een zin op een website bij voorkeur niet langer is dan 15 woorden om een bezoeker op je website te houden. Oeps, ik denk dat ik in dit bericht wel enkele zinnen heb die langer zijn…

7. Schrijf niet enkel voor je websitbezoekers, maar ook voor Google

De tijd dat je een blogbericht moest volproppen met zoekwoorden, ligt al eventjes achter ons. Google is geëvolueerd en weet steeds beter waarover de inhoud van een tekst gaat. Altijd maar dezelfde woorden gebruiken, het is vervelend. Ook voor je lezer. Het is niet meer nodig om gevonden te worden op Google, dus waarom zou je het nog doen? Entertain je lezer zeg ik altijd: gebruik synoniemen of zoekwoorden die verband houden met de tekst die je maakt. In plaats van betere webteksten voor je blog altijd maar te vermelden in de tekst van dit blogbericht, doe ik het anders. Zo verzin ik enkele andere zinnen die gelinkt zijn aan deze titel van dit bericht en plaats ik het in deze tekst: aantrekkelijke teksten schrijven op je website of hoe een interessante webinhoud maken zodat je meer bezoekers aantrekt? Optimaliseer het bezoek aan je webpagina door deze tips. Of verbeter je webteksten met deze negen tips. Hoe mijn webteksten verbeteren? Hoe meer websitelezers krijgen? En zo kan ik nog wel eventjes doorgaan. Op deze manier scoor je dus hoger in Google: varieer op hetzelfde onderwerp.

8. Onderstreep enkel de hyperlinks op je webpagina

Het is een ongeschreven wet in de onlinecommunity dat enkel hyperlinks, dus links die doorverwijzen naar een andere website of webpagina onderlijnd zijn. In boeken, mails of briefwisseling onderlijnen we soms iets waarop we de aandacht willen vestigen. Doe dit niet op een webpagina. Als je iets wilt benadrukken, plaats dit dan bijv. in het vet of een ander kleur. Want als je het onderlijnt en je bezoeker wilt erop klikken, gebeurt er niets. Dat levert irritatie op: wie wil er nu irritatie als iemand jouw website bezoekt? Niemand.

9. Een lichte achtergrond op je website

Je wilt je bezoekers op je website ‘pamperen’, dus dan probeer je te zorgen voor een aangename leeservaring. Een lichte achtergrond van je website met donkere letters zorgt voor de beste leeservaring. Hoe meer contrast, hoe beter. Dan denk je nu misschien: waarom gebruik ik dan geen donkere achtergrond met een wit lettertype, dat leest toch ook goed? Ja, maar niet op een website. Dan is het moeilijker leesbaar. Hetzelfde geldt voor achtergrondfoto’s met tekst op. Dat staat leuk op instagram bij een quote, maar niet op je website. Surf maar eens rond op het internet: je vindt vooral websites met een witte achtergrond: dat heeft zijn reden. Witte achtergronden zijn publiekstrekkers.

Ik kan nu wel nog enkele tips verzinnen hoe je bezoekers naar jouw website lokt, maar in mijn titel heb ik geschreven dat ik 9 tips ging geven, dus daar hou ik me aan. Dat is nog de laatste tip: doe ook wat je schrijft op je website. Hou je deze negen tips in ere om meer websitebezoekers te bereiken, dan komt het wel goed met jouw website.

Lees ook bij Blogschrijver:

Wat zijn de 10 eigenschappen waaraan een goede blogpost moet voldoen?
Maak een blog in een dag
Meer betrokkenheid bij je bezoekers creëren via RSS-feed

Foto:  Anete Lūsiņa via Unsplash

Over de auteur 

Bo Vickery is een auteur die in eigen beheer boeken publiceert. Door haar lezers wordt ze de Belgische Dan Brown genoemd. Ben je nieuwsgierig? Lees meer op de pagina Over mij.

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Betere webteksten op je blog of website – 9 tips

Cursus onweerstaanbaar bloggen

Wil je zelf onweerstaanbaar bloggen? Wil je zelf bepalen waarover de cursus gaat? Geen kant-en-klare cursus, maar een cursus die groeit met de antwoorden op de vragen die jij je stelt.

Reserveer nu al je plaats met een eenmalige introductiekorting van 40% voor mijn cursus 'Onweerstaanbaar bloggen'?


Ontvang gratis unieke tips van Blogschrijver!

>
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial