SEO Copywriting Blogschrijver

Anchor text

Een anchor tekst is een tekst op een website die klikbaar is. Een anchortekst linkt naar pagina’s of berichten op je eigen website of naar externe websites. Het belangrijkste van een anchortekst is dat het iets zegt over het onderwerp van een pagina, bericht of website waarnaar wordt verwezen. Bijvoorbeeld een merknaam of het onderwerp van de pagina waarnaar is gelinkt. Bijvoorbeeld linkbuilding is een anchortekst op deze pagina.

Wat zijn de kenmerken van een anchortekst?

Je kan een anchor tekst herkennen aan volgende elementen:

  • de tekst is klikbaar
  • het icoontje van je muis wijzigt naar een handje als je op een anchortekst staat
  • meestal hebben anchor teksten een andere kleur dan de normale tekst (blauw is het meest gebruikt)
  • meestal is een anchor tekst ook onderstreept
  • in html staat de anchor tekst tussen de tags

Is een anchor tekst belangrijk voor SEO?

Goede anchor teksten vertellen iets over het onderwerp van de link waar naar toe wordt genavigeerd. Voor Google is dit belangrijk. Als er meerdere links met ongeveer dezelfde anchortekst naar een website, bericht of pagina verwijzen, begrijpt Google waar het over gaat en is de kans groot dat een website hoger gaat scoren in de zoekresultaten op deze woorden. Anchor teksten zijn dus belangrijk voor zowel de interne linkstructuur van je website als voor linkbuilding. Als dit goed gedaan is, bouw je autoriteit op bij Google.

Anchorteksten zorgen er ook voor dat bezoeker zullen doorklikken naar jouw website. Dat is wat jij wilt om een betere conversie te halen.

Bovendien zal ook je bouncerate lager zijn en het aantal pagina’s dat per sessie wordt bekeken door een websitebezoeker zal hoger liggen, wat Google uiteindelijk zal belonen.

Wat is een goede anchor tekst?

Een goede anchor tekst bevat een juiste beschrijving van de pagina die gelinkt wordt. De anchor tekst moet voldoende informatie bevatten, zodat je bezoekers en Google weten wat het onderwerp van de gelinkte pagina is. Het is van belang dat je voldoende varieert bij het maken van een anchortekst. Als je telkens “klik hier” gebruikt, dan zegt dat niets over de pagina waarnaar je verwezen wordt, maar als je dit overmatig gebruikt, kan Google dit als spam aanzien. Google hecht meer belang aan variatie in de anchorteksten.

Welke anchor teksten zijn minder goed om te scoren in Google?

Enkele voorbeelden van anchor teksten die minder goed zijn om te rangschikken in zoekmachines:

  • klik hier
  • lees meer
  • hier
  • deze pagina
  • dit artikel
  • dit product
  • bekijk dit
    Het is beter dat je meer informatie vermeld in je anchor tekst, bijvoorbeeld: om je website te optimaliseren. Dit geeft meer een beschrijving van de gelinkte pagina en welke info je mag verwachten op de gelinkte pagina.

Welke soorten anchor teksten bestaan er?

Het is belangrijk dat je in kader van linkbuilding gebruik maakt van verschillende soorten ankerteksten. Je moet wel variëren.

Nietszeggende anchorteksten of generic anchors


Bijvoorbeeld: klik hier

Een URL of naked link


Bijvoorbeeld: www.blogschrijver.be

Een merknaam of branded link


Bijvoorbeeld: Blogschrijver

Zoekwoorden of exact match

Dit zijn zoekwoorden waarop je wilt gevonden worden.

Bijvoorbeeld: anchor tekst

Partial match of phrase match


Hier bevat de anchor tekst een deel van het zoekwoord waarop je wilt gevonden worden.

Bijvoorbeeld: copyrwriting terwijl je wilt gevonden worden op SEO copywriting

LSI keywords


Hier is de linktekst een synoniem voor het zoekwoord of is het een woord dat dicht ligt bij de betekenis van het zoekwoord.

Bijvoorbeeld: je wilt gevonden worden op SEO copywriting: copywriting diensten, SEO advies.

Title links


Hierbij staat de paginatitel in de linktekst.

Bijvoorbeeld “diensten” als je verwijst naar je dienstenpagina.

Author links


De linktekst wordt gevormd door de naam van de auteur, bijv. bij reacties onder blogartikels.

Bijvoorbeeld: Vicky

Image links of afbeeldinglinks

Dit is geen echte anchor tekst. Dit is een aanklikbare alt-text die klikbaar is.

Dit is een artikel uit de kennisbank

In de kennisbank van Blogschrijver vind je een begrippenlijst SEO copywriting, copywritingtips, SEO tips en tips over digitale tools. Je vindt er alle blogartikels hierover terug per onderwerp.

Wat wil jij lezen in de kennisbank?

Copywritingtips

SEO Tips

Digitale tooltips


Wil jij je teksten op het web verbeteren via de 7 hoofdzonden?

Schrijf je in op de nieuwsbrief.

Max. 1 keer per maand. Je kan altijd uitschrijven. 

Online resultaten nodig?

Geen tijd?

Als je: 

meer woorden nodig hebt,...

Ik verkoop woorden omdat het werkt.





>