Ik bouw verhalen, jij spaart tijd

Originele copywriting

juli 15

10 blogberichten die werken bij het publiek

Je wilt een blogpost schrijven, maar waarover? Wat is het wat jouw publiek wilt? Een moeilijke vraag, want elk publiek is anders zoals we zelf allemaal uniek zijn. Maak eerst een lijstje met de kenmerken van jouw publiek. Op basis daarvan kan je één van onderstaande blogberichten gebruiken. Ik heb er tien opgesomd. Want tien is het perfecte getal. Toch volgens Pythagoras. Want 10 is de som van de eerste vier getallen (1 + 2 + 3 + 4 = 10). De eerste vier getallen vertegenwoordigen alles wat op de wereld voorkomt: 1 is een punt, 2 een lijn tussen twee punten, 3 betekent drie punten die een driehoek vormen, terwijl 4 punten een vierkant vormen. De één van de tien verwijst naar God en de cirkel, de nul naar de eeuwige cyclus van het leven.

Dus kon ik niet anders dat 10 soorten blogberichten opsommen die publiek aantrekken. Zodat jij niet gewoon leest over het perfecte getal 10, maar deze 10 toepast in het creëren van perfecte blogberichten. 

1. De hoe-doe-je-het-blogpost

Het woord zegt het zelf: hoe doe je iets. Hoe maak je een tiramisu klaar? Hoe schilder je je slaapkamer? Hoe maak je een mondmasker? Als je iets voor de eerste keer doet, is het gemakkelijk om te lezen hoe iemand iets voor de eerste keer doet. Iets zien doen is nog beter, dus het gebruiken van foto’s of film is een meerwaarde voor je blog. Want zeg nu zelf: je zit ook vaak op het internet om te zoeken hoe jij iets moet doen? Zoals opzoeken hoe je moet bloggen bijvoorbeeld.

2. De review

Wat doe je als je iets wilt kopen of een dienst wilt aanschaffen? Juist, je gaat op zoek naar een review omdat je zeker geen kat in een zak wilt krijgen. Lezers zijn op zoek naar tips. Schrijf dus af en toe, zelfs al behoort het niet tot het hoofdonderwerp van je blog een review. Over hoe lekker het eten was in restaurant X, hoe zacht de bedden zijn in hotel Y en hoe gebruiksvriendelijk smartphone Z is.

3. Het persoonlijk verhaal

Wij mensen zijn storytellers, verhalenvertellers. Al van kindsaf bestaat onze leefwereld uit verhalen. Persoonlijke verhalen lezen lezers graag. Herkenbaarheid, een lach en een traan, daar gaat het over. Dus vertel ook iets persoonlijks in je blog. Of begin met iets dat je overkomen is, een anekdote. Of begin je met te schrijven over Pythagoras. 

4. De gids

Mensen willen ook weten als ze ergens naartoe gaan, wat er de moeite waard is. Wat kan je bezoeken? Waar is het goed om te eten (zeker bij Belgen belangrijk:-))? Wat zijn de leukste terrasjes? Wat zijn de ongekende, interessante plekjes? Een gids is altijd een succespost. Wie een uitstap maakt, bereid zich vaak voor op het internet. Daar kom jij om de hoek kijken. Het hoeft niet altijd om de grote reisbestemmingen te gaan, een blog over je eigen dorp kan ook al interessant zijn.

 

 

5. De ervaring blogpost

Mensen houden ervan te lezen welke ontwikkeling iemand heeft doorgemaakt, wat zijn of haar ervaringen zijn geweest. Iemand die aan het begin van een weg staat, hoort graag van iemand anders hoe de reis verlopen is. Zoals deze blog: wat heb ik geleerd over het bloggen? Hoe heb ik het aangepakt?

via GIPHY

6. De maak-het-leven-gemakkelijk blogpost

We zijn allemaal zo druk bezig. Dan apprecieert je lezer het als je het leven gemakkelijker maakt. Dat kan gaan om een plannetje, een checklist, een invulblad, enzovoort… Alles wat het leven iets aangenamer maakt en ons tijd doet besparen.

7. De lijstjesblogpost

In dezelfde categorie: de lijstjespost. Lezers houden van lijstjes, zoals dit er eentje is. Een lezers vinden dit duidelijk, weten wat ze mogen verwachten. Nummers doen het altijd goed: 9 manieren om je werk te organiseren, 5 tips om je te ontspannen, 7 leuke daguitstappen, 11 must read boeken,….

8. Het verhaal achter de schermen

Ook een leuke. Wij zijn allemaal nieuwsgierig, dus lezen we graag hoe iets eraan toe gaat in een wereld waar we zelf niet vaak komen. Dat hoeft daarom niet te gaan over een blik achter de televisieschermen van een televisieserie bijvoorbeeld, maar kan heel simpel gaan over jezelf. Over hoe je ooit een bierbrouwerij hebt bezocht, je een dagje ergens als vrijwilliger hebt gewerkt, hoe je bureau eruit ziet, ….

9. De uitdaging

Mensen houden van uitdagingen. Zeker om ze te volgen. Leg jezelf een uitdaging op of ga op een uitdaging in. Plaats je vorderingen op het internet, zodat je lezers met je meeleven. De icebucket-challenge was enkele jaren geleden populair en nu heb je ook nog 1 maand zonder alcohol als jaarlijks, terugkerende uitdaging. Je kan bijvoorbeeld x kg willen afvallen in x aantal dagen, een maand geen suiker, elke dag een foto posten (op facebook populair) of waarom niet: gedurende x tijd elke dag een blogpost op je blog posten.

10. De blogpost met linken

Lezers appreciëren gemakkelijkheid. Dus een blogpost die bestaat uit allerlei linken naar andere websites waar je lezer iets kan terug vinden, scoort goed. Lezers zoeken inhoud die waardevol is, waar ze iets mee zijn.

Nog een bijkomend voordeel: mensen die gelinkt worden, die linken vaak terug naar jouw blog, wat je geloofwaardigheid en zelfvertrouwen als blogger een boost geeft.

via GIPHY

Dit kan overigens ook een blogpost zijn waarop je linken plaatst van je eigen, oudere posts. Zo recycleer je inhoud van je eigen blog die anders vergeten wordt. Je lezer krijgt een soort overzicht, samenvatting van wat er te vinden is op je blog. Dus trek ik nu mij stoute schoenen aan om jou de vraag te stellen: link je terug naar deze blogpost?

Weet jij nog een andere soort blogpost die aantrekkelijk is voor het publiek? Vermeld deze gerust hieronder in de commentaren. Dan kan deze tekst nog beter worden. 

Online resultaten nodig?

Geen tijd?


Als je:

Verkoop, verkeer, leads,

meer woorden nodig hebt,...

Ik verkoop woorden omdat het werkt.


Over de auteur

Bo Vickery

Bo is selfpublishing auteur en SEO-gericht copywriter vol creativiteit. Wie meer wilt weten, leest over mij of dit blogbericht.

Maar eigenlijk ben ik niet belangrijk, maar jij.

Tags





Woorden zijn belangrijk

Workshop:

Wat als onweerstaanbare titels jouw klanten onbewust verleiden zodat ze doen wat jij wil?

Wat als onweerstaanbare titels jouw klanten onbewust verleiden zodat ze doen wat jij wil?

Websitebezoekers blijven maar 10 tot 20 seconden op jouw website. 97% leest enkel de titels om te beslissen of ze verder lezen. Hoe zijn jouw titels?

Wil je jouw websitebezoekers verleiden met onweerstaanbare titels? Wil je een antwoord op je vragen die je hebt over je website? Een cursus die meegroeit met de antwoorden op de vragen die jij je stelt. Ontdek de geheime verkoopcode.

Reserveer nu al je plaats met een eenmalige introductiekorting van 40% voor deze workshop

Ben je het beu om nog eens een wandeling te maken?

Doe zoals Isaac Newton:

leer bij in periodes van pandemie met gratis waanzinnige tips om je website te verbeteren

Een quarantaineperiode is ideaal om te starten met bloggen (waarom niet over jouw wandelervaringen?) of om een boek te schrijven. 

Wist je dat Newton in 1666 zowel de wet van de zwaartekracht en de aard van het licht ontdekte tijdens een quarantaineperiode wegens de pest?

Wat als je deze tijd zou gebruiken om je website te verbeteren? 
O ja, wil je op reis en in zijn voetsporen treden, via deze link kan je een wandeling doen in Engeland waar Newton verbleef tijdens zijn quarantaine.

Dus gebruik deze quarantaine om te bloggen en te schrijven met waanzinnige gratis tips van Blogschrijver op de eerste van de maand om je maand goed te starten. 

>
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial